W przyszłym roku ruszy rozbudowa linii kolejowej na odcinki Angermünde – granica z Polską – informuje portal wszczecinie.pl. Prace obejmą elektryfikację linii i budowę drugiego toru. Efektem prac będzie skrócenie czasu podróży z Berlina do Szczecina do 90 minut. Pierwsi pasażerowie pojadą zmodernizowaną linią w 2026 r.
O szczegółach inwestycji poinformowano w trakcie konferencji prasowej w Angermünde. Jak podkreślił w jej trakcie Ronald Pofalla, członek Deutsche Bahn ds. infrastruktury, modernizacja pozwoli zwiększyć częstotliwość kursów pociągów, a także pozytywnie wpłynąć na środowisko.
Prace obejmą elektryfikację linii oraz ułożenie nowego, drugiego toru – ten powstanie na 30-km odcinku, między Passov a granicą z Polską. W regionie Uckermark zmodernizowanych zostanie pięć stacji kolejowych.
– Projektem tym połączymy Berlin z ważnym polskim miastem portowym, jakim jest Szczecin – mówiła Tamara Zieschang, sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Odcinek Angermünde – granica z Polską to trzeci, po przejściu granicznym we Frankfurcie nad Odrą i przejściu w Horce, elektryzowany przez zachodniego sąsiada odcinek transgraniczny.
Inwestycja realizowana przez Deutsche Bahn kosztować będzie prawie 0,5 mld euro. Niemiecki rząd przekaże na ten cel 380 mln euro, a po 50 mln euro kraje związkowe Berlin i Brandenburgia.
Docelowo pociągi na nowym odcinku będą mogły pojechać z prędkością do 160 km/h. W ten sposób z Berlina do Szczecina dojedziemy w 1,5 godziny – o 20 minut szybciej. Dzięki dobudowaniu drugiego toru będzie można zwiększyć częstotliwość połączeń.
– Wraz z uruchomieniem tej atrakcyjnej linii kolejowej stworzymy nowe możliwości rozwoju regionu Uckermark i wzmocnimy powiązania między Brandenburgią a Polską – mówił Guido Beermann, minister ds. infrastruktury i planowania przestrzennego kraju związkowego Brandenburgia.
Pierwsze prace modernizacyjne powinny rozpocząć się w 2021 r. Wówczas rozpoczną się prace przy 19-km odcinku między Angermünde a Passow. Trzy lata później roboty ruszą na 30-km odcinku Passov – granica. Całość będzie gotowa w 2026 r.
W modernizację włączy się również Polska. PKP Polskie Linie Kolejowe planują zelektryfikować 8-km odcinek toru za stacją Gumieńce w kierunku granicy. W Kołbaskowie zaś dobudują mijankę.