Czechy: W połowie sierpnia w Meznej nastąpiło uroczyste przebicie nowego tunelu kolejowego. Tym samym modernizacja czwartego tranzytowego korytarza kolejowego (Niemcy – Austria) na odcinku Sudoměřice – Votice przeszła do następnej fazy.
W uroczystościach udział wzięli wicepremier i minister transportu Karel Havlíčk oraz dyrektor generalny Zarządu Kolei Jiří Svoboda.
Budowa tunelu o długości 840 m rozpoczęła się we wrześniu 2019 r. Prace prowadzone były austriacką metodą tunelową, polegającą na mechanicznym oderwaniu skały i późniejszym jej zabezpieczeniu.
W lutym tego roku przebity został także tunel Deboreč o długości 660 m.
– Budowa czwartego korytarza prowadzącego z Pragi na południe Czech jest przykładem tego, jak w praktyce wygląda proces przyspieszania czeskich kolei – mówił Karel Havlíček, minister transportu. – Dzięki inwestycji z tunelami i estakadami możemy „prostować” tory, co pozytywnie przekłada się na wzrost prędkości linii. Podróż pociągiem z Pragi do Czeskich Budziejowic zajmie mniej niż 1,5 godziny.
Na linii z Sudoměřic do Votic, dzięki prostowaniu zakrętów, pociągi będą osiągały prędkość do 160 km/h, co jest maksymalną prędkością na czeskich torach.
Modernizacja linii Sudoměřice – Votice jest jedną z ostatnich etapów modernizacji korytarza tranzytowego, łączącego Niemcy i Austrię przez Děčín, Pragę i Czeskie Budziejowice.
Poza budową tuneli, odcinek zyska drugi tor i nowy dworzec kolejowy Červený Újezd. Koniec prac planowany jest na 2022 r.