Ostatni element dotychczasowego mostu średnicowego w Krakowie został zdjęty, tym samym zakończyła się jego rozbiórka. PKP PLK zaplanowały w tym miejscu nową przeprawę dla pociągów, która będzie miała lepsze parametry techniczne. Docelowo na trzech mostach powstaną cztery tory i kładka dla pieszych i rowerzystów.
Ze starej konstrukcji odzyskano niemal 1,5 tys. ton stali. Wszystkie elementy zostaną ponownie wykorzystane na innych liniach kolejowych w Polsce. M.in. pięć przęseł trafi do Zagórza na Podkarpaciu, gdzie zostanie nowym mostem kolejowym nad Sanem.
Wykonawcy prac, w miejscu starego obiektu, stworzą nową konstrukcję. Kształtem przypominać będą położony obok, oddany do użytku w maju, nowy most kolejowy.
Prace już się rozpoczęły. Trwa przygotowanie fundamentów przyczółków i podpór po obu stronach Wisły. Następnie ruszą pracę przy skuwaniu starych podpór znajdujących się w nurcie rzeki. Zostanie na nich ustawione rusztowanie, na którym budowlańcy oprą szkielet nowego mostu.
Przeprawa ma być gotowa w przyszłym roku. Zmieszczą się na niej dwa tory kolejowe, którymi poruszać się będą przede wszystkim pociągi dalekobieżne. Obok, po zachodniej stronie powstanie jeszcze jeden most, który oprócz toru pomieści dodatkowo kładkę pieszo-rowerową. Ułatwi ona dostęp do przystanku Kraków Zabłocie, a także będzie elementem większej trasy rowerowej biegnącej do centrum stolicy Małopolski. W sumie nad Wisłą w Krakowie PLK wybudują trzy mosty, na których znajdą się cztery tory kolejowe. Pociągi będą się na nich rozpędzać do 100 km/h.
Nowa kolej w centrum Krakowa
Budowa nowych mostów kolejowych w stolicy Małopolski to element jednej z największych inwestycji realizowanych przez PLK na południu kraju. W centrum miasta, pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów, powstają dodatkowe tory kolejowe. Pozwoli to przyspieszyć pociągi dalekobieżne jadące przez Kraków, a także uruchomić dodatkowe połączenia aglomeracyjne.
Zmodernizowana linia średnicowa prowadzona jest na nowych obiektach inżynieryjnych – estakadach, wiaduktach i mostach. Nowe przystanki – Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień ułatwią dostęp do kolei.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” o wartości przeszło 1 mld zł jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.