Linia kolejowa nr 223 biegnąca przez Mrągowo i Mikołajki, przejdzie modernizację. W środę 27 stycznia podpisano porozumienie w tej sprawie. Odcinek wpisuje się w plany budowy tzw. szprychy nr 3 w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. CPK dofinansuje inwestycje kwotą do 20 mln zł. Pozostałą część zabezpieczy samorząd województwa oraz władze Mrągowa, Biskupca i Orzysza. Łączny koszt całej inwestycji ma wynieść ok. 400 mln zł.
Porozumienie dot. inwestycji podpisano dziś w Ministerstwie Infrastruktury. CPK dofinansuje prace przygotowawcze dla modernizacji linii kolejowej z Orzysza przez Mikołajki, Mrągowo, Biskupiec do Czerwonki. Inwestycja została zakwalifikowana do drugiego etapu naboru w ramach Programu Kolej Plus i będzie stanowić inwestycję komplementarną Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Linia kolejowa nr 223 zamknięta została ponad 10 lat temu. Z jej modernizacji skorzystają więc nie tylko mieszkańcy, ale także turyści.
– Mazury to jedno z ulubionych miejsc wypoczynku Polaków. Ale modernizacja tej linii to także świetna wiadomość dla mieszkańców. Przygotowując inwestycje CPK dbamy o to, aby skorzystali na nich zarówno mieszkańcy, jak też ci, którzy traktują Mazury jako miejsce wypoczynku. Dlatego zdecydowaliśmy się dofinansować tę inwestycję kwotą 20 mln zł. Dzięki temu działaniu zwiększamy dostępność transportową kolejnych miast, w tym Mrągowa i Mikołajek, które znowu zostaną włączone do sieci kolejowej – powiedział wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Spółka CPK ogłosiła w 2020 roku postępowanie na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla fragmentu tzw. szprychy nr 3 kluczowej dla województwa warmińsko-mazurskiego, a dokładnie dla 139-kilometrowego odcinka nowej linii kolejowej Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Dla 32-kilometrowego odcinka z Ostrołęki do Łomży trwa już inwentaryzacja przyrodnicza.
Jak wynika z harmonogramów CPK, z Ostrołęki do Łomży pojedziemy pociągiem przed końcem 2027 r., zaś planowany termin otwarcia trasy z Łomży przez Pisz, Orzysz do Giżycka to 2031 r.
– CPK to promowanie kolei. Nie chodzi nam tylko o budowę kolei dużych prędkości, które połączą największe polskie miasta. Chodzi nam o to, aby kolej stała się atrakcyjnym i konkurencyjnym środkiem transportu dla podróży po Polsce. Dlatego już w Koncepcji CPK wskazaliśmy godne wsparcia inicjatywy rozbudowy sieci kolejowej. Pisaliśmy wówczas między innymi o tzw. Pętli Mazurskiej. Dzisiaj, decyzją ministra Marcina Horały, bierzemy współodpowiedzialność finansową za odtworzenie jej istotnej części, linii do Mikołajek i Mrągowa – stwierdził Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Przywrócenie transportu kolejowego na linii kolejowej przez Mrągowo i Mikołajki zapewni ponowne włączenie tych miast do sieci kolejowej wraz z możliwością dogodnych przesiadek na połączenia regionalne i dalekobieżne w Orzyszu.
Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Dla ponad 700 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Jak wynika z aktualnych harmonogramów CPK, pierwsze roboty budowlane mają się rozpocząć w 2023 r. Na Program CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych, których inwestorem jest spółka CPK.