Tramwaje

Herman Kulling patronem gdańskiego tramwaju

Kolejny gdański tramwaj ma swojego patrona. Tym razem miejscy radni zdecydowali uhonorować twórcę linii tramwaju konnego, która powstała w Gdańsku w 1889 r. – Hermanna Kullinga. O to wnioskowała Rada Dzielnicy Brzeźno w raz z Zarządem Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Kulling potrzebował zaledwie 5 miesięcy, by wybudować na Pomorzu długą na prawie 1,1 km linię tramwaju konnego. Łączyła ona stację kolejową Brzeźno z domem kuracyjnym w tej wówczas podgdańskiej miejscowości.

Choć Hermann Kulling urodził się w Brzeźnie Lęborskim na Kaszubach, całe swoje życie związał z innym Brzeźnem – tym pod Gdańskiem (do 1914 r.), a obecnie dzielnicą miasta. Od 1889 r. Hermann Kulling był właścicielem domu uzdrowiskowego w Brzeźnie wraz z parkiem kuracyjnym. Teren, którego stał się właścicielem miał 36 hektarów. Kulling od razu zadbał o to, aby kuracjusze mieli nie tylko dogodny, ale też nowoczesny dojazd do kąpieliska. Niedługo po zakupie nieruchomości, w ciągu pięciu miesięcy wybudował i uruchomił prywatną linię tramwaju konnego, która prowadziła do oddalonej o kilometr stacji kolejowej Brzeźno. Działała ona przez 10 lat, do 1899 r. Kiedy 3 lata po zakupie domu zdrojowego wybuchł w nim pożar, przedsiębiorca nie poddał się. W krótkim czasie wybudował większy i nowocześniejszy obiekt. Powstał także Warmbad, czyli budynek kąpieli ciepłych w morskiej wodzie. Pojawiły się pierwsze na Wybrzeżu kuracje wg metody Kneippa, stosowanej w uzdrowiskach do dziś. Po włączeniu Brzeźna do Gdańska (1914 r.) Kulling był miejskim radnym (1915-19). Jeszcze za swego życia został patronem jednej z ulic w Brzeźnie. Po drugiej wojnie światowej ulica Kullinga została przemianowana na Sterniczą. Nazwa ta obowiązuje do dzisiaj. Hermann Kulling bardzo mocno wpisał się w historię Brzeźna i to między innymi dzięki niemu dzielnica ta ma swój niepowtarzalny charakter.

Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Dodaj komentarz