PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększają bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych w woj. lubelskim. W ostatnim czasie prace realizowane były na 16 obiektach, m.in. w Łukowie, Chełmie, Trawnikach, Antoninie i Wólce Okopskiej. Inwestycja kosztowała 23 mln zł.
Działania zwiększające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych realizowane są w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap I – część przejazdowa”. Docelowo wzrośnie poziom bezpieczeństwa na 182 przejazdach w całej Polsce. Prace kończą się w 2021 r.
– Działania narodowego zarządcy sieci kolejowej, PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., dla poprawy bezpieczeństwa ruchu, to niezwykle ważny komponent zmian polskiej kolei. Największa w naszej historii modernizacja infrastruktury kolejowej pokazuje, jak ważny dla polskiego rządu jest rozwój kolei. Ten proces wpisuje się w założenia Unii Europejskiej, m. in. w Europejski Rok Kolei. Budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną – powiedział Piotr Kaliszewski, asystent Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela.
Tylko w samym woj. lubelskim w ostatnim czasie zmodernizowano 16 przejazdów kolejowo-drogowych.
W Łukowie nowa sygnalizacja świetlna i dźwiękowa, rogatki, oświetlenie oraz monitoring sprawiają, że przeprawa przez skrzyżowanie drogi z torami kolejowymi jest bezpieczniejsza. Dzięki czujnikom zamontowanym na torach nadjeżdżający pociąg automatycznie uruchamia sygnalizację świetlną oraz rogatki. Podobne systemy zabezpieczeń są na przejazdach w Świdrach i Sarnowie, gdzie zamontowano m. in. nową sygnalizację świetlną.
Zwiększył się także poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym m. in. na 7 przejazdach na trasie Lublin – Dorohusk. Kierowcy płynniej pokonują skrzyżowania po wymianie nawierzchni drogowej w Trawnikach, Zawadówce, Chełmie, Antoninie i Ludwinowie. Dodatkowo, zamontowano urządzenia sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej ostrzegające o nadjeżdżającym pociągu.
Nad prawidłowym działaniem samoczynnej sygnalizacji przejazdowej czuwają nowoczesne urządzenia kontroli. W przypadku usterki urządzeń, informacja o awarii natychmiast trafia do dyżurnego ruchu, który wprowadza ograniczenia prędkości pociągów i powiadamia serwis urządzeń. Przejazdy zyskały także nowe, ledowe oświetlenie, co ułatwia pieszym i rowerzystom poruszanie się po zmroku.
Bezpieczniej jest także na przejazdach w miejscowościach: Wólka Kańska i Zalesie Kańskie na szlaku Trawniki – Rejowiec. Obiekty zostały wyposażone w nowe sygnalizatory drogowe i jasne oświetlenia. W miejscowości Leopoldów na linii Łuków – Radom wymieniono nawierzchnię torową i drogową, pojawiły się także nowe urządzenia sygnalizacji przejazdowej.
W województwie lubelskim dzięki inwestycjom PLK zwiększono poziom bezpieczeństwa również na trasie Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, gdzie przebudowano ok. 60 przejazdów. Na linii nr 7 między Otwockiem a Lublinem modernizację przeszły 42 przejazdy kolejowo-drogowe, z czego w woj. lubelskim 18 przejazdów kolejowo-drogowych zyskało nowe urządzenia. Ponadto na modernizowanej obecnie linii nr 30 na odcinku Lubartów – Parczew zmodernizowanych zostanie 13 przejazdów kolejowo-drogowych, a w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest modernizowanych 16 przejazdów kolejowo-drogowych.