Dopravný Podnik Bratislava (DPB) zmodernizuje zajezdnie tramwajowe oraz trolejbusowe w Trnávce i Krasňanach. Inwestycja możliwa będzie dzięki uzyskanemu wsparciu z Unii Europejskiej. Projekt przewiduje pełną modernizację pomieszczeń, w których prowadzone są naprawy taboru. Realizację inwestycji wesprze Ministerstwo Transportu i Budownictwa Republiki Słowackiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Infrastruktury.
W ramach pierwszych prac powstanie dokumentacja projektowa dla modernizacji bazy remontowej w Zajezdni Jurajov dvor w Trnávce oraz w Zajezdni Krasňany. Dzięki modernizacji bazy serwisowej wzrośnie jakość floty pojazdów, a co za tym idzie poziom, niezawodność i kultura podróżowania komunikacją miejską w Bratysławie.
– W naszych warsztatach naprawiamy rocznie setki pojazdów komunikacji miejskiej. Jednak wyposażenie techniczne i same pomieszczenia są przestarzałe. Po modernizacji bazy serwisowej możemy zasadniczo podnieść poziom napraw, a także zapewnimy znacznie lepsze warunki pracy. Nasi pracownicy będą pracować w lepszym środowisku, a dzięki nowoczesnemu wyposażeniu technicznemu będą mogli wykonywać więcej zadań w tym samym czasie, co za tym idzie – obsłużą więcej pojazdów – powiedział Martin Rybanský, prezes zarządu DPB.
W ramach prowadzonej inwestycji zakupione zostaną nowe urządzenia obsługujące hale serwisowe. Przeprowadzone zostaną także modyfikacje budowlane.
Nowa siedziba będzie mniej energochłonna.
– W zajezdni Jurajov dvor nowe tramwaje parkuje się pod gołym niebem. Chcemy, aby ich żywotność była jak najdłuższa, by uniknąć niepotrzebnych awarii, dlatego też wybudujemy nowy zadaszony obszar do parkowania taboru. Projekt jest tym bardziej istotny, że do 2023 roku planujemy zakupić kilkadziesiąt nowych tramwajów i trolejbusów, dla których już teraz chcemy zapewnić znacznie lepsze zaplecze techniczne. Podczas przebudowy chcemy inspirować się nowoczesnymi obiektami za granicą – dodał Martin Rybanský.
Oprócz samych lokali przebudowie ulegnie także system zasilania całego kompleksu. Naprawy dotyczyć będą np. podstacji, kabli energetycznych i linii napowietrznych. Rozebrane zostaną różne nieużywane budynki, a na ich miejscu powstaną nowe lokale, które są potrzebne do konserwacji.
To pierwszy projekt, który bratysławski przewoźnik wykona w technologii BIM (Building Information Modeling). BIM jest postrzegany na całym świecie jako podstawowe narzędzie digitalizacji sektora budowlanego, ponieważ zapewnia formalne ramy definiowania, wymiany, udostępniania i przechowywania danych budowlanych.
W ten sposób będzie możns lepiej i skuteczniej koordynować, planować i kontrolować realizację budowy oraz efektywniej wydatkować środki inwestycyjne poprzez elektroniczny plan organizacji budowy w trakcie procesu projektowania w symulacji 4D i 5D.