Przebudowa mostu nad Odrą k. Brzegu Dolnego zapewni lepsze przewozy z Dolnego Śląska do portów w Szczecinie i Świnoujściu. PKP PLK przygotowują dokumentację projektową na odcinek Księginice – Brzeg Dolny. Projekt to krok do likwidacji „wąskiego gardła” na linii ważnej dla podróży regionalnych i dalekobieżnych oraz bezpiecznego transportu towarów.
Obecnie Nadodrzanką – pomiędzy Księginicami a Brzegiem Dolnym – pociągi kursują po jednym torze i jednej z dwóch (zachodniej) konstrukcji nad Odrą. Prace projektowe obejmą nie tylko tory i sieć trakcyjną ale także duży most. W zakresie projektu przewidziano badania, które pozwolą określić zakres prac i budowę nowej przeprawy lub przebudowę. Kolejowy most z początku ubiegłego wieku, ma długość ok. 380 m. Na 9. filarach zamontowane są dwie metalowe konstrukcje, osobne dla każdego z dwóch torów.
W kwietniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły postępowanie na „Opracowanie dokumentacji projektowej dla szlaku Księginice – Brzeg Dolny wraz z nadzorem autorskim” w ramach projektu pn.: „Prace na linii kolejowej C-E 59 na odcinku Wrocław Brochów / Grabiszyn – Głogów”.
Po uzyskaniu projektu i przy zapewnieniu finansowania, realizacja prac pozwoli na likwidację „wąskiego gardła” na głównej magistrali kolejowej, łączącej Dolny Śląsk z portami w Szczecnie i Świnoujściu. Poprawiona zostanie przepustowość – sprawniej będzie mogło kursować więcej pociągów. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych ładunków.
Opracowanie dokumentacji projektowej przewidziane jest w okresie ok. 20 miesięcy od daty podpisania umowy. Termin składania ofert upływa 17 maja br. Zamówienie jest finansowane ze środków budżetowych.