Poprzedni rok, aplikacja Bilkom czy Centrum Monitoringu były tematami rozmowy z Jakubem Prusikiem, pełniącym obowiązki Prezesa Zarządu PKP Informatyka.
Raport Kolejowy: Rok 2018 za nami. Jak on wyglądał z perspektywy PKP Informatyka?
Jakub Prusik: PKP Informatyka, będąc wyspecjalizowaną spółką Grupy PKP, skupia się na dostarczaniu usług IT dla szeroko rozumianego sektora kolejowego. Z uwagi na to, że nasz zespół posiada dużą wiedzę na temat rynku kolejowego, otrzymujemy także zadania, których realizacja wpisuje się w program rozwoju kolei w Polsce. W styczniu 2018 roku oddaliśmy do użytku pasażerów nową aplikację sprzedażową Bilkom.pl. Bilkom jest jedynym miejscem w sieci, gdzie można kupić na jednym blankiecie bilety wszystkich państwowych przewoźników: PKP Intercity, PKP SKM w Trójmieście oraz POLREGIO. 9 grudnia został wprowadzony do oferty „Wspólny Bilet”. Od strony technicznej to PKP Informatyka była odpowiedzialna za wdrożenie tego ministerialnego projektu. Także i tym razem dotrzymaliśmy terminu i wspólny bilet, z taryfą degresywną, jest dostępny w kasach biletowych. Z mniejszych projektów zrealizowanych w 2018 roku, mogę wymienić ukończony pierwszy etap wdrożenia dla PKP S.A. systemu informatycznego obsługującego dokumenty FIP i OZŻD. Nowe rozwiązanie pozwoli odejść od tradycyjnych książeczek biletowych, wydawanych na potrzeby pracowników spółek kolejowych. Ich miejsce zastąpią e-bilety.
RK: Wspomniał Pan o aplikacji Bilkom. Jakie są plany PKP Informatyka w zakresie rozwoju tego kanału sprzedaży biletów?
JP: Systematycznie rozwijamy platformę Bilkom, wprowadzając nowe funkcjonalności, jak chociażby aktualizowanie na bieżąco informacji dotyczących opóźnień pociągów. Testujemy także aplikację natywną na urządzenia mobilne oparte o system Android. Z początkiem kwietnia zostanie oddana do użytku także aplikacja na urządzenia działające w oparciu o system iOS. W 2019 roku do aplikacji Bilkom będzie przyłączona także większość przewoźników samorządowych. Docelowo chcielibyśmy, aby Bilkom był profesjonalnym planerem podróży, w którym będzie można zarezerwować nocleg, zamówić taksówkę na dworzec, wypożyczyć auto, zakupić bilet na komunikację miejską, wypożyczyć rower, czy skorzystać z oferty kulturalnej miejsca, do którego podróżujemy. Jest to rozwiązanie ukierunkowane na pasażera, czyli głównego beneficjanta kolei.
RK: Mówimy o rozwiązaniach pasażerskich. A co z przewoźnikami?
JP: Jak wspomniałem, PKP Informatyka jest firmą świadczącą usługi dla sektora kolejowego w Polsce, szczególnie w ramach Grupy PKP. Nie mniej jesteśmy otwarci na współpracę z przewoźnikami samorządowymi. Pracujemy nad kilkoma projektami, którymi mogą być zainteresowani przewoźnicy, świadczący zarówno przewozy pasażerskie, jaki i towarowe. 1 lutego 2019 roku z sukcesem wdrożyliśmy w Kolejach Dolnośląskich nową wersję systemu PSB – (Platforma Sprzedaży Biletów). Oferujemy więc jednolity technologicznie Centralny System Zarządzania ze zintegrowaną funkcjonalnością Kasy Dopłat Konduktorskich. Podobny system działa też w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na potrzeby przewoźników towarowych opracowujemy m.in. elektroniczny list przewozowy. Dzięki naszemu doświadczeniu, ale przede wszystkim dzięki znajomości rynku i traktowaniu klienta jak partnera, ostatnimi projektami pokazaliśmy, że jesteśmy wiarygodną firmą, która dostarcza i utrzymuje rozwiązania informatyczne. W tym miejscu warto zaznaczyć, że PKP Informatyka dostarcza też rozwiązania potrzebne do zarządzania przedsiębiorstwem. Oprócz własnych aplikacji stworzonych na potrzeby przewoźników kolejowych, jesteśmy gotowi na dostarczanie rozwiązań SAP, gdyż zostaliśmy licencjonowanym partnerem SAP w Polsce. Działamy więc na wielu obszarach.