Pierwsze dwa nowoczesne, niskopodłogowe Lajkoniki zastąpią na trasie linii nr 9 Mistrzejowice – Nowy Bieżanów P+R tramwaje wysokopodłogowe E1 i c3. Składy kursować będą od czwartku 13 maja.
Lajkoniki będą kursować na linii nr 9 także w dni powszednie. Jednocześnie więcej Lajkoników na tej linii będzie kursować w weekendy. W soboty i niedziele zwiększy się także liczba tramwajów z niską podłogą na trasie do Nowej Huty – linii nr 22 (Kopiec Wandy – Borek Fałecki).
Do nowohuckich osiedli Lajkoniki dojeżdżają nie tylko na linii 9, ale także na linii nr 14 (Mistrzejowice – Bronowice) – podkreśla Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. – Od dwóch tygodni na linii nr 14 dla pasażerów są dostępne wyłącznie Lajkoniki i wagony Bombardiera NGT6. Niskopodłogowe wagony NGT6 kursują również na linii nr 1 (Wzgórza Krzesławickie – Salwator), a linie nr 4 i 52 są obsługiwane przez najdłuższe w Polsce tramwaje – Krakowiaki.
Pojawienie się kolejnych nowych tramwajów w Nowej Hucie to efekt systematycznych dostaw wagonów z fabryki Stadlera w Siedlcach. W tym tygodniu do zajezdni tramwajowej Podgórze został przywieziony 35 Lajkonik.
W najbliższych dniach pojazd będzie przechodził końcowe odbiory techniczne oraz testy na krakowskich torach. Po ich pozytywnym zakończeniu i wyjeździe na regularną linię zostanie zrealizowana pierwsza część kontraktu, która w sumie obejmuje dostawę 50 wagonów.
Dostawy pozostałych 15 wagonów powinny się zakończyć w najbliższych kilku miesiącach – dodaje Gancarczyk.
Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne.