Centralna Magistrala Kolejowa jest przygotowywana do podniesienia prędkości pociągów do 250 km/h. Obok kursujących pociągów widać prace na mostach i wiaduktach na szlaku Opoczno Południe – Pilichowice (łódzkie). Modernizowanych jest 21 obiektów: mostów, wiaduktów i przepustów. Kończy się budowa dwóch wiaduktów nad torami.
Budowane są stalowe i żelbetowe konstrukcje nowych przepraw nad rzeką Opocznianką. Powstają wiadukty kolejowe w Stawowicach, Solcu i Budkowie. Zaawansowane są prace przy budowie przepustów. Obiekty będą przystosowane do przejazdu pociągów pasażerskich z prędkością do 250 km/h. Przepusty – niewielkie, lecz ważne dla stanu linii obiekty w nasypach kolejowych, zapewniają odwodnienie oraz przejścia dla małych zwierząt. Wykorzystanie prefabrykatów zapewnia sprawne ułożenie konstrukcji. W drugiej połowie roku pociągi pojadą po nowych konstrukcjach, a prace przeniosą się na obiekty pod sąsiednim torem.
W Zachorzowie Kolonii i Radwanie (łódzkie) kończy się budowa wiaduktów drogowych nad torami CMK. Wykonawca przygotowuje jezdnie, buduje ścieżki pieszo-rowerowe, montuje barierki ochronne. Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn. Dzięki temu kierowcy, rowerzyści i piesi sprawnie i bezpiecznie pokonają linię kolejową, a pociągi pojadą szybciej. Oddanie obiektów do eksploatacji jest planowane latem.
Na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziomu 2, na linii CMK planowany jest przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h.
CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.
Zdjęcia: Izabela Miernikiewicz