Firma Egis Poland Sp. z o.o. przygotuje dokumentację projektową dla modernizacji stacji kolejowej w Krzyżu Wielkopolskim. W ramach inwestycji poprawią się warunki podróży – będą dostępniejsze perony, windy i podziemne przejście.
Przygotowanie dokumentacji kompleksowej modernizacji stacji Krzyż i wskazanie konkretnych zmian na ważnej stacji węzłowej to ważny krok do przygotowania komfortowych warunków obsługi podróżnych oraz sprawnych przejazdów pociągów w stronę Poznania, Szczecina, Piły oraz Gorzowa Wielkopolskiego.
– Podpisana dziś umowa na dokumentację przygotowuje przebudowę węzłowej stacji w Krzyżu Wielkopolskim. Dla podróżnych efektem planowanych prac będzie komfortowy dostęp do pociągów dalekobieżnych i regionalnych, zwiększy się także bezpieczeństwo i sprawność przewozów kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dążą do wzmocnienia roli kolei jako ekologicznego i atrakcyjnego transportu – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Jak zmieni się stacja Krzyż?
Zgodnie z planem przebudowane zostaną wszystkie cztery perony. Powstanie przejście podziemne, które zastąpi kładkę. Wykonawca zainstaluje także windy. Na wyższych peronach staną wiaty, ławki, a także system dynamicznej informacji pasażerskiej (elektroniczne wyświetlacze i infokioski). Z myślą o potrzebach osób niewidomych przygotowana zostanie antypoślizgowa nawierzchnia z wypukłą fakturą, a także nakładki w języku Braille’a.
Całość zostanie oświetlona i wyposażona w monitoring.
Sprawniejsze przewozy umożliwią nowe urządzenia i tory. Bezstykowo połączone szyny ograniczą hałas i drgania. Projekt obejmie montaż nowych urządzeń sterowania. Wymiana m.in. rozjazdów i torów pozwoli na obsługę większej liczby pociągów na stacji Krzyż. Zapewniona będzie możliwość uruchomienia większej liczby połączeń, a to oznacza przygotowanie lepszej oferty przewozowej. Korzystnie zmienią się warunki do rozwoju przewozów towarowych – najbardziej ekologicznego rodzaju transportu. Stacji zostanie przystosowana do przejazdu dłuższych, 750 m, i cięższych składów, z naciskiem do 221 kN/oś.
Przygotowywana dokumentacja uwzględni przebudowę torów także poza stacją na liniach przechodzących przez Krzyż Wielkopolski – łącznie prawie 12 km. Zwiększy to efekty realizowanej już inwestycji na linii Poznań – Szczecin, która nie obejmuje stacji Krzyż. W przyszłości umożliwi to sprawną modernizację trasy Tczew – Kostrzyn. Przewidziano zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Sprawniejszy przewóz ładunków zapewni planowana budowa łącznic. Takie rozwiązanie umożliwi przejazdy pociągów towarowych relacji Poznań – Szczecin i Tczew – Kostrzyn bez wjazdu na stację.
Dla bezpieczeństwa w projekcie zaplanowana zostanie przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych w pobliżu stacji. Kierowcy zyskają dodatkowe zabezpieczenia: sygnalizacje i rogatki.