Rozbudowa możliwości transportowych i logistycznych w obwodzie kaliningradzkim stwarza dodatkowe możliwości dla transportu kolejowego między Europą, a Chinami. Nowy terminal umożliwi usługodawcom logistyki kolejowej elastyczne działanie na Nowym Jedwabnym Szlaku, na którym wzrost przewozów wciąż bije kolejne rekordy.
1 października odbyło się uroczyste otwarcie nowego centrum transportowo-logistycznego “Wschód-Zachód” w Czerniachowsku, mieście w obwodzie kaliningradzkim. Nowy terminal kolejowy ma zdolność przeładunkową na poziomie 450 000 standardowych kontenerów (TEU) rocznie.
W ceremonii otwarcia wzięli udział Anton Alikhanov, gubernator obwodu kaliningradzkiego, Sergei Sapegin, dyrektor Kaliningradzkiego Przedsiębiorstwa Kolejowego oraz Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA. Oleg Belorozov, prezes Kolei Rosyjskich (RŻD), przekazał pozdrowienia podczas połączenia wideo. Podkreślił też znaczenie nowego terminalu transportowego w obliczu 7-krotnego wzrostu transeuroazjatyckiego ruchu kolejowego w rosyjskiej eksklawie.
W swoim przemówieniu, Alexei Grom podkreślił znaczenie współpracy z Kolejami Kaliningradzkimi w organizacji transeuroazjatyckich przewozów kontenerowych oraz w dalszym rozwoju wspólnych projektów infrastrukturalnych. Dodatkowo, przewiduje on dalszy wzrost natężenia ruchu kolejowego na trasie tranzytowej między Europą, a Chinami. W 2020 roku, w Kaliningradzie będzie obsługiwanych łącznie około 8% wszystkich przewozów kolejowych między Europą, a Chinami (W 2019 roku było to 3%).
Nowy terminal transportowo-logistyczny “Wschód-Zachód” powstał w 2020 roku, na podstawie umowy pomiędzy rosyjskim Ministerstwem Transportu, RZD i rządem obwodu kaliningradzkiego w sprawie realizacji rosyjskiego projektu federalnego “Centra transportowo-logistyczne”. Hub ma się specjalizować w transporcie importowo-eksportowym i obsłudze kontenerów tranzytowych pomiędzy Europą, a Azją. W perspektywie średnioterminowej ma stać się jednym z najważniejszych węzłów transportowych wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku.
Nowy terminal kolejowy będzie obsługiwał transport kolejowy UTLC ERA na trasie Chiny-Europa-Chiny. Spółka planuje, że w terminalu będzie obsługiwać do dwóch par pociągów tygodniowo. Pociągi pilotażowe przeszły pomyślnie testy. W Czerniachowsku kontenery są przenoszone z torów szerokotorowych (1520 mm) na węższe tory europejskie (1435 mm), a następnie transportowane do miejsca docelowego. Bliskość terminalu do przejścia granicznego w Żeleznodorożnyju, po stronie rosyjskiej, i Skandawie, po stronie polskiej, umożliwi zwiększenie tranzytu towarów do Europy. Będzie to miało szczególne znaczenie w sytuacji, gdy inne przejścia graniczne, zwłaszcza białorusko-polskie, będą pracować na granicy swojej wydolności.
Z okazji otwarcia nowego terminalu Alexei Grom, dyrektor generalny UTLC ERA, podkreślił czynnik szybkości, który jego zdaniem zyskuje na znaczeniu. Zwrócił uwagę, że szybkość to nie tylko kwestia prędkości jazdy pociągów, ale również szybkość podejmowania decyzji o dostosowaniu ruchu tranzytowego do nowych celów i zastosowania nowych technologii w kolejnictwie. Jak wyjaśnił, jest to dziś szczególnie ważne, ponieważ transport kolejowy odgrywa strategiczną rolę jako “most lądowy” między Chinami, a Europą. Dodał, że w sierpniu uzgodniono, w jaki sposób będzie wyglądała współpraca przy budowie nowego terminalu. A , zaledwie po około miesiącu, obsługiwane są dwa pierwsze pociągi tranzytowe z Chin i Europy.