Największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej odebrała kolejną lokomotywę Vectron MS. Zamówienie zostało zrealizowane w ramach umowy, na dostawę 10 pojazdów wielosystemowych, podpisanej we wrześniu 2021 r. Firma zdecydowała się także uruchomić opcję na zakup 5 dodatkowych pojazdów od Siemens Mobility.
Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji. Umożliwia to łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. Dzięki temu pojazdy kompleksowo odpowiadają zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Podstawowym założeniem przy ich konstrukcji była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym. Chodzi zarówno o ruch pasażerski, jak i towarowy w Europie.
Krok ku interoperacyjności
Odebrana lokomotywa Vectron MS dysponuje mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu napięciem stałym. Została wyposażona w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3).
Lokomotywy Vectron z kontraktu z 2021 r. przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, opcjonalnie na terenie Rumunii oraz Bułgarii. Co ważne, pojazdy z platformy Vectron posiadają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach.
Blisko 40 lokomotyw Siemensa w taborze CARGOUNIT?
Firma CARGOUNIT zakupiła już łącznie 18 lokomotyw od Siemens Mobility z platform Vectron, a także Smartron. Teraz firma decyduje się także na uruchomienie opcji na kolejne 5 Vectronów MS. Umowa obejmie możliwość zamówienia kolejnych 15 pojazdów do 2023 r. Łącznie CARGOUNIT może mieć w swojej flocie blisko 40 pojazdów Siemensa.
Prezes Zarządu Siemens Mobility Sp. z o.o. Hubert Meronk odniósł się do terminu realizacji zamówienia:
– Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron to klucz do realizacji różnorodnych zadań przewozowych w całej Europie i intensywnego rozwoju zwłaszcza w segmencie intermodalnym. Cieszymy się, że CARGOUNIT – nasz czołowy polski klient, rozwija swoją obecność na polskim i europejskim rynku, budując swoją przewagę konkurencyjną właśnie poprzez nasze lokomotywy. W tym roku planujemy dostarczyć kolejne pojazdy z platformy Vectron, a także Smartron w rekordowym czasie dla CARGOUNIT.
O przydomku nowej lokomotywy powiedział Łukasz Boroń, Prezes Zarządu CARGOUNIT Sp. z o.o.:
– Obserwujemy zmieniające się trendy na rynku. Wraz ze wzrostem przewozów międzynarodowych, przewozów w obszarze intermodalnym, motoryzacyjnym oraz chemicznym dostosowujemy naszą flotę lokomotyw. Obecnie, wobec braku alternatywnych platform lokomotyw wielosystemowych homologowanych, na rynki, gdzie prowadzą działalność nasi klienci, skorzystanie z opcji zakupu 5 dodatkowych lokomotyw jest dla nas naturalnym wyborem w zakresie rozbudowy naszej oferty najmu lokomotyw wielosystemowych. Odbierana od Siemens Mobility lokomotywa Vectron MS to kolejna z zamówionych przez nas lokomotyw w ramach umowy dostawy z września 2021 r. Lokomotywa ta zasili następnie flotę naszego największego klienta Lotos Kolej. Będzie służyć do realizacji przewozów międzynarodowych. Kontynuujemy tradycję nazywania lokomotyw imionami i przydomkami naszych pracowników. Przekazywana lokomotywa nosi imię Orzech. To ukłon w stronę naszego kolegi Piotra Orzechowskiego, Dyrektora Operacyjnego. Jest on jedną z najbardziej zasłużonych osób zaangażowanych w rozwój CARGOUNIT.
Lokomotywy Siemensa na świecie
Firma Siemens Mobility sprzedała już 1327 lokomotyw Vectron łącznie 61 klientom. Lokomotywy te przejechały blisko 550 milionów kilometrów. Są dopuszczone do eksploatacji w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Danii, Finlandii, Niemczech, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Norwegii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii, Szwecji, a także w Szwajcarii.