Inwestycje Wydarzenia

Nowe perony na linii kolejowej Poznań – Szczecin

PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku nowe perony w Bierzwniku i Rębuszu na linii Poznań – Szczecin. Projekt realizowany między stolicami Wielkopolski i Pomorza Zachodniego kosztuje ponad 4 mld zł.

Nowy peron na stacji w Rębuszu (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)
Nowy peron na stacji w Rębuszu (fot. Łukasz Brylowski / PKP PLK)

Wyższe, szersze i dłuższe perony pozwalają pasażerom wygodniej wsiadać, a także wysiadać z pociągów w Bierzwniku i Rębuszu. Wykonawca prac dostosował platformy do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Wykonał wygodne dojścia do peronów, a także antypoślizgową nawierzchnię. Ta posiada ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych i niedowidzących.

Na peronach znajdują się nowe wiaty i ławki, a także jaśniejsze oświetlenie LED. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Obok peronów są stojaki na rowery, dzięki którym osoby podróżujące koleją, mogą połączyć dwa ekologiczne środki transportu. Wśród zamontowanych koszy na śmieci, są również takie, które umożliwiają segregację odpadów.

Wygodniejsza podróż koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim

Już w 23 miejscowościach na trasie między Poznaniem a Szczecinem można wygodniej wsiadać do pociągów z nowych peronów. Polskie Linie Kolejowe sukcesywnie zwiększają komfort podróży. Tylko na zachodniopomorskiej i lubuskiej części trasy to perony w Podleścu, Mierzęcinie, Bierzwinku, Rębuszu, Starym Klukomiu, Choszcznie, Ziemomyślu, Dolicach, Morzycy, Kolinie, Grzędzicach, Miedwiecku, Reptowie i Szczecinie Zdunowie. Modernizacja zwiększy komfort podróży na ponad 30 stacjach i przystankach.

Na 190 km trasie PoznańSzczecin, rozkładowe przejazdy pociągów i roboty zapewnia odpowiednia, etapowa organizacja inwestycji. Dwa nowe tory z siecią trakcyjną i nowoczesnymi urządzeniami sterowania są już gotowe m.in. na szlakach PoznańWronki, Słonice – Choszczno oraz Reptowo – Szczecin Dąbie, a jeden tor m.in. na odcinkach Drawiny  – Dobiegniew, Dobiegniew – Rębusz, ChoszcznoDolice i Stargard – Reptowo.

Poziom bezpieczeństwa zwiększą zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe. Sprawne przewozy kolejowe zapewni przebudowa mostów i wiaduktów, m.in. nad Wartą, Drawą, Notecią, a także w Stargardzie.

Fot. Łukasz Brylowski
Fot. Łukasz Brylowski

Szybciej i bezpieczniej między Poznaniem a Szczecinem

Czas przejazdu między Poznaniem a Szczecinem skróci się. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pokonają trasę z prędkością 160 km/h, poniżej 2 godzin. Zwiększy się przepustowość linii – możliwy będzie przejazd większej liczby pociągów i uruchomienie dodatkowych połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych. Linia zapewni lepsze warunki przewozu towarów częścią europejskiego korytarza transportowego, prowadzącego z Dolnego Śląska m.in. do zachodniopomorskich portów. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz lokalne centra sterowania w Poznaniu, a także w Stargardzie zwiększą bezpieczeństwo.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”). Podróżni skorzystają z zasadniczych efektów prac w 2023 r.

Dodaj komentarz