W ramach podpisanego kontraktu o wartości prawie 2,5 mld euro Alstom dostarczy do Niemiec pociągi Coradia Stream. Oprócz tego firma będzie świadczyć kompleksową obsługę techniczną przez 30 lat na terenie Niemiec.
Kontrakt obejmuje dostawę 130 elektrycznych pociągów piętrowych Coradia Stream High Capacity (HC) dla Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) dla sieci Badenia-Wirtembergia w Niemczech. Umowa zastrzega możliwość zamówienia do 100 dodatkowych pociągów. Jest to jak dotąd największe zamówienie dla Alstom w Niemczech.
– Ten kontrakt niewątpliwie stanowi kamień milowy we współpracy między Alstom a krajem związkowym Badenia-Wirtembergia. Najnowocześniejsze pociągi, takie jak Coradia Stream High Capacity, są najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone i przyszłościowe rozwiązania mobilne w Niemczech – mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom Region DACH. – Jestem niezmiernie zadowolony, że nasza koncepcja dużej pojemności przemawia do SFBW i że Alstom został wybrany jako preferowany partner przyszłości mobilności w Badenii-Wirtembergii. Ta decyzja jest dowodem na to, że nasze ekologiczne i cyfrowe rozwiązania optymalnie odpowiadają dzisiejszym i przyszłym potrzebom mobilności regionalnej w Niemczech – dodaje.
Funkcjonalność pociągu
Budowa pociągu jest zgodna z wymogami SFBW i przyczynia się do nowoczesnego transportu w regionie. Czterowagonowe pociągi posiadają łącznie 380 miejsc siedzących. Składają się z dwóch piętrowych wagonów sterowniczych oraz dwóch jednopokładowych wagonów środkowych. Ich długość wynosi 106 m i mogą kursować w trakcji wielokrotnej.
Jak poinformował Volker M. Heepen, dyrektor zarządzający Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg, w projekcie pojazdu zwrócono szczególną uwagę na komfort pasażerów. Coradia Stream posiada klimatyzację, rozkładane fotele, miejsca dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, darmowe Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów oraz innowacyjne oświetlenie, które ułatwi pasażerom czytanie nocą.
Wysoki poziom komfortu zapewniają również przedziały konferencyjne i rodzinne. W wielofunkcyjnych przedziałach znajduje się miejsce na większe bagaże, wózki dziecięce i rowery. Zadbano także o potrzeby osób z niepełnosprawnością – progi pociągu nie posiadają stopni. W ten sposób umożliwiają pasażerom wejście ze standardowego peronu. W przypadku peronów o różnych wysokościach wejście do pociągu umożliwią specjalne windy dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich.
– Te pociągi są sprinterami w transporcie lokalnym. Chcemy dzięki nim przyciągnąć wielu dodatkowych pasażerów. Alstom codziennie musi zapewniać płynną zdolność operacyjną pociągów w ramach tzw. modelu cyklu życia (model LCC). Zadbano również o to, aby pomimo bardzo mocnych pojazdów, osiągających prędkość maksymalną 200 km/h, otrzymać również pojazdy bardzo energooszczędne. Firma Alstom będzie również odpowiedzialna za zużycie energii przez cały czas obowiązywania umowy – mówi Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.