Siemens Mobility przedstawił publicznie swój nowoczesny projekt, czyli pociągi akumulatorowe Mireo Plus B. To pierwsza prezentacja tego modelu, na który duże zamówienie złożył operator SFBW (Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg) jeszcze w 2020 roku.
Czym charakteryzuje się pociąg Mireo Plus B zasilany akumulatorowo?
W oparciu o słowa Jochena Steinbauera, dyrektora do spraw rozwoju napędów alternatywnych w Siemens Mobility, model Mireo Plus B jest już kompletnym, w pełni dopracowanym produktem. Przez rok producent testował wersję w prototypowym pociągu Cityjet Eco w Austrii.
Na uwagę zasługuje technologia wykonania baterii litowo-jonowych. Producent postawił na wydłużenie ich żywotności, co przyczyni się do ograniczenia ilości odpadów i ekonomicznej eksploatacji. Ładowanie akumulatorów można prowadzić na dwa sposoby – pobierając prąd z linii napowietrznej (wówczas składy będą pracować w trybie hybrydowym), jak i energię wytwarzaną w trakcie hamowania pojazdu.
System zasilający montowany jest pod podłogą pociągu i zbudowany jest z dwóch pojemników. Zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywały baterie to dwuwagonowe składy ze 120 miejscami pasażerskimi. Zgodnie z obietnicą Siemens Mobility, zasięg na jednorazowym ładowaniu wynosi 80 kilometrów (przy korzystaniu tylko z zasilania bateryjnego). Maksymalna prędkość składów określona została na 160 kilometrów na godzinę, z przyspieszeniem na poziomie 1,1 metra na sekundę do kwadratu.
Kto zdecydował się na zakup Mireo Plus B?
W przypadku Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg należy wspomnieć o zamówieniu na zakup 27 składów Mireo. Tym samym region Badenii-Wirtembergii będzie przecierał szlaki dla bezemisyjnego transportu kolejowego w Niemczech.
Siemens Mobility przyznaje, że otrzymał także dwa następne zamówienia na pociągi zasilane bateryjnie. Pierwsze złożył przewoźnik NEB (Niederbarnimer Eisenbahn), obsługujący między innymi północne rejony Berlina i Brandenburgię. W tym przypadku zlecenie dotyczy aż 31 składów od Siemens Mobility.
Następne zlecenie przyjęto od Midtjyske Jernbaner, duńskiej firmy kolejowej. Dla tego operatora powstanie 7 pociągów Mireo Plus B, które do floty trafią prawdopodobnie pod koniec 2024 roku.
KE chce wyłączenia systemów sterowania ruchem kolejowym klasy B