Koleje rosyjskie oraz białoruskie zostały wykluczone z Międzynarodowego Związku Kolei. Organizacja zrzesza ponad 200 światowych spółek kolejowych.
Po rozpoczęciu wojny, jednym z kierunków działań Kolei Ukraińskich było wykluczenie spółek kolejowych Rosji i Białorusi z udziału w pracach Regionalnego Zgromadzenia Europejskiego i Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowego Związku Kolei (UIR ). I to udało się osiągnąć.
Pierwsza decyzja zapadła 4 marca 2022 r. Jednak musiała być ona ratyfikowana przez walne zgromadzenie UIR. W grudniu delegacja Ukrzaliznytsii ponownie wzięła udział w posiedzeniach Regionalnego Zgromadzenia Europejskiego i Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowego Związku Kolei.
Pomimo faktu, że Rosja jest ważnym sponsorem organizacji oraz nacisków ze strony Chin, Indii, Mongolii, Armenii i Kazachstanu, zapadła decyzja o zawieszeniu Rosji i Białorusi. Głos „za” oddało 72 proc. członków UIR.
– Podjęcie tej decyzji nie byłoby możliwe bez bezpośredniej pomocy partnerów międzynarodowych – kolei państw azjatyckich, europejskich i amerykańskich – informuje UZ. – Potwierdzili oni również udzielenie Ukrzaliznytsii własnych ekspertyz i pomocy w powojennej odbudowie infrastruktury.