PKP Intercity zleciło firmie Stadler Polska wykonanie naprawy powypadkowej przy jednostce ED160-004. Udzielenie zamówienia odbyło się z wolnej ręki.
18 sierpnia 2022 roku na przejeździe kolejowo-drogowym na szlaku Widzów Teklinów – Kłomnice, traktor wjechał pod pociąg IC “Witkacy”. Połączenie było obsługiwane przez jednostkę ED160-004, która uszkodzona musiała zostać odstawiona.
Aby przywrócić pojazd do ruchu, PKP Intercity 8 maja br. zawarło umowę z firmą Stadler Polska na wykonanie naprawy powypadkowej. Zlecenie tego zadania odbyło się z tzw. wolnej ręki. Przewoźnik decyzję tę tłumaczy faktem, że umowa z 2013 roku na dostawę i utrzymanie Flirtów nie obejmuje napraw związanych ze skutkami wypadków.
Ponadto do prawidłowego wykonania naprawy powypadkowej, niezbędnej do przywrócenia ED160-004 do eksploatacji jest posiadanie prawa do dokumentacji konstrukcyjnej pojazdów ED160. Przewoźnik jest uprawniony do korzystania z tej dokumentacji, ale na potrzeby obsługi eksploatacyjnej jednostek, czy też przeglądów, usług utrzymania i napraw okresowych. Przewoźnik nie może natomiast wykorzystać dokumentacji do tego, aby na jej podstawie wytworzyć inną dokumentację, np. projekt techniczny wykonania poszycia kabiny maszynisty, która została uszkodzona i podlega ona omawianej naprawie.
Naprawa ED160-004 musi zostać wykonana w oparciu o technologię i procedurę specjalnie przygotowaną przez producenta pojazdów na podstawie dokumentacji konstrukcyjnej. PKP IC rozważała pozyskanie praw do Dokumentacji, jednak Stadler nie wyraził zgody na ich sprzedaż lub udzielenie PKP IC licencji czy sublicencji – tłumaczy przewoźnik.
Wartość umowy na wykonanie naprawy opiewa na kwotę 2 845 396 zł netto.