Konferencja Wydarzenia

Jak konsolidować polską kolej?

– Polska kolej sprawdziła się w najtrudniejszych chwilach, dlatego, że jest dobrze zorganizowanym organizmem, w którym pracują wspaniali ludzie – mówił w trakcie otwarcia III Kongresu Rozwoju Kolei – Przyszłość i Perspektywy Krzysztof Mamiński, Prezes Zarządu PKP S.A. Zebranych gości wydarzenia przywitali także: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, Sekretarz Stanu w MI Andrzej Bittel oraz Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Maciej Małecki.

Kongres Rozwoju Kolei to jedno z najważniejszych wydarzeń krajowego sektora kolejowego i pole do dialogu pomiędzy przedstawicielami świata polityki, biznesu, samorządu i nauki. Organizowany jest cyklicznie, począwszy od 2019 roku, z przerwą związaną z pandemią SARS COV-2. Wydarzenie stało się istotną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z rozwojem transportu kolejowego w Polsce i na świecie. Na trzecią edycję jednego z największych spotkań branży kolejowej zarejestrowało się ponad tysiąc osób.

Do debaty otwarcia „Jak i dlaczego konsolidować polską kolej” zasiedli:

Kolej jest kołem zamachowym polskiej gospodarki – mówił Maciej Małecki z MAP. – Duży może więcej, dlatego w interesie Polski jest, aby stworzyć na kolei holding, który będzie odpowiadał na wciąż rosnące wymagania pasażerów. Oczekujemy od grupy PKP, by wprowadziła jednolite standardy w całym holdingu, wprowadzała synergię i wypracowała najlepszą ofertę dla podróżnych. Za tym kryje się nowoczesny tabor kolejowy, przyjazny system zakupu biletów i rezerwacji miejsc czy bezpieczny dworzec.

 

O istocie konsolidacji mówił także Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel.

– Konsolidacja jest niezbędna, by generować jak najlepszą ofertę dla pasażerów – podkreślał. – Skonsolidowany system wymaga współdziałania. Poszczególne spółki zwiększają swoje możliwości, poszerzają kompetencje i wspólnie służą procesom inwestycyjnym.

 

Karta Grupy PKP

Prawie rok temu – 17 sierpnia 2022 r. – w siedzibie Polskich Kolei Państwowych S.A. podpisano Kartę Grupy PKP – wielostronną umowę wieńczącą trwające kilka lat prace nad utworzeniem holdingu Grupy PKP. Głównym celem jego powołania jest wzmocnienie pozycji rynkowej polskiej kolei oraz jej dalszy rozwój. Do tego wydarzenia nawiązał w trakcie debaty Prezes Zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński.

– To już prawie rok, a wydaje się, jakby to było dopiero wczoraj – mówił. – Koncepcja Holdingu Grupy PKP to nie powrót do przedsiębiorstwa Polskie Koleje Państwowe. To zupełnie inna struktura. Mamy sprecyzowanych 10 polityk dla wszystkich spółek, które mają być spójne – od zarządzania pieniędzmi, przez wspólne zakupy, po zarządzanie kapitałem i cyberbezpieczeństwem. W podobnej strukturze funkcjonuje wiele zagranicznych przedsiębiorstw, takich jak Deutsche Bahn czy SNCF. A jaka jest przyszłość tego holdingu? Uważam, że taka spółka jak POLREGIO – z większościowym udziałem Skarbu Państwa – powinna stać się pierwszym elementem uzupełniającym nasz holding.

 

Dodaj komentarz