W mieście trwa rozbudowa sieci tramwajowej o linię, prowadzącą z centrum miasta na osiedle Pieczewo. Do tej pory pomiędzy ulicami Krasickiego i Synów Pułku występowała różnica poziomów. Rozwiązaniem i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa estakady.
Olsztyn obecnie prowadzi drugi etap budowy sieci tramwajowej. Inwestycja realizowana jest w ramach perspektywy finansowej na lata 2014-2020. Obecnie mieszkańcy miasta korzystają z linii z dworca kolejowego na osiedle Jaroty. Do niej dołączy kolejna, która połączy centrum z osiedlem Pieczewo. Umowę na realizację robót podpisano w czerwcu 2021 roku z konsorcjum firm Polimex i Trakcja S.A.
Cała inwestycja kosztować ma 403 mln zł. Sama estakada robi ogromne wrażenie. Będzie wznosić się na wysokość około 5 metrów nad ulicami i osiągnie ponad 270 metrów długości. Cała konstrukcja powstaje ze specjalnie izolowanych elementów, które niwelują drgania wywołane przez jadące tramwaje. Estakada, będąca kluczowym punktem inwestycji, jest także najbardziej wymagającym jej etapem. Znajdzie się docelowo nad skrzyżowaniem ul. Krasickiego z ul. Synów Pułku i będzie miała rozpiętość przęsła pomiędzy 28 do 39 m. Obiekt ten musiał powstać, ponieważ na terenie inwestycji występuje duża różnica terenu. Ul. Krasickiego znacznie się obniża względem skrzyżowania, za którym stromo wznosi się ul. Synów Pułku. Niestety prace przedłużyły się o kilka miesięcy.
Wszystko przez słup wysokiego napięcia, który stał na terenie budowy. Aktualnie prace przy budowie estakady realizowane są zgodnie z planem. Marta Bartoszewicz, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta zapewnia, że obiekt jest coraz bliżej wykończenia. Wykonawca na przełomie maja i czerwca postawił wszystkie ławy fundamentowe oraz zabetonował pierwsze segmenty płyty ustroju nośnego. Na czas prac na skrzyżowaniu al. Piłsudskiego z ul. Kościuszki ruch musiał zostać zmodyfikowany. Podczas trwania robót tramwaje pokonują ten odcinek wyłącznie jednym torem. Dzięki użyciu nakładek rozjazdowych mogą następnie wrócić na swój tor.
Bezkolizyjne skrzyżowanie
Estakadę zaplanowano tak, by w sposób bezkolizyjny ominąć wcześniej wspomniane skrzyżowanie. Jej budowie sprzyja ukształtowanie pobliskiego terenu. Chcąc poprowadzić tory wzdłuż ulic, byłyby one o wiele dłuższe i skręcałyby pod ostrym kątem, przecinając dwujezdniową ulicę w obrębie dużego skrzyżowania. Oznaczałoby to ogrom prac ziemnych i obowiązek umocnienia samej skarpy. Końcowo wymagałoby to zburzenia niżej postawionych ogródków działkowych.
Inwestycja ma zostać zakończona jeszcze w tym roku. Zgodnie z kontraktem, termin przypada na połowę października 2023 r. Wykonawca jest pod presją czasu, gdyż projekt posiada dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, który zakłada konieczność finalizowania prac do końca roku.