Samorząd województwa mazowieckiego jako pierwszy zdecydował się na zakup pociągów akumulatorowych.
Przedmiotem zamówienia ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego jest dostawa 6 szt. fabrycznie nowych dwuczłonowych elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych wraz z pakietem naprawczym-pozderzeniowym dla pojazdów, a także szkoleniem z zakresu obsługi oraz serwisowaniem dostarczonych pojazdów w poziomie utrzymania P1, P2, P3 od dnia dostarczenia poszczególnych pojazdów do dnia 31 grudnia 2031 r.
Zamawiający może skorzystać z opcji w zakresie wykonania:
- serwisowania dostarczonych zespołów trakcyjnych w poziomie utrzymania P1, P2, P3 w okresie od 01 stycznia 2032 r. do upływu 18 lat, licząc od dostawy danej jednostki, albo do osiągnięcia przez dany pociąg przebiegu wynoszącego 2 160 000 km;
- maksymalnie dwóch napraw P4 każdego, dostarczonego pojazdu w ramach zamówienia, w związku z osiągnięciem czasu lub przebiegu do naprawy w tym poziomie.
Zamawiający określił, że wymaga 48-miesięcznej gwarancji na każdy pojazd, natomiast jeżeli chodzi o układ napędowy zasilany z akumulatorów to jest to już 96 miesięcy gwarancji. Nadwozie pojazdu i ramy wózków mają zostać objęte gwarancją do pierwszej naprawy P5.
Koła monoblokowe z kolei mają być objętą gwarancją na przebieg nie mniejszy niż 1 mln pojazdokilometrów w przypadku kół napędowych oraz 1,5 mln km w przypadku kół tocznych.
Samorząd przewiduje ocenę ofert w następującym zakresie:
- Współczynnik efektywności elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych, waga: 25
- Zasięg w trybie akumulatorowym elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych, waga: 10
- Czas ładowania stacjonarnego z sieci trakcyjnej od 20% do 90% pojemności akumulatorów elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych, waga: 10
- Cena za dostawę 6 szt. elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych wraz z pakietem naprawczym-pozderzeniowym oraz szkoleniem pracowników, waga: 30
- Cena za świadczenie usług serwisowych elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych w poziomach utrzymania P1, P2, P3, waga: 20
- Cena za naprawę P4 elektryczno-akumulatorowych zespołów trakcyjnych, waga: 5
Jest to pierwszy taki przetarg w Polsce, w ramach którego zostaną zakupione pojazdy elektryczno-akumulatorowe.