PKP Intercity podpisało umowę rozszerzającą współpracę z firmą NEWAG w zakresie dostawy lokomotyw. Przewoźnik zamówił 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych oraz zdecydował się na zakup kolejnych 5 pojazdów. W ten sposób flota PKP Intercity zostanie wzbogacona o 15 nowoczesnych lokomotyw. Będą one osiągały prędkość do 200 km/h. Wartość zamówienia wynosi blisko 388 mln zł brutto. Umowa ta jest częścią największego w historii PKP Intercity programu inwestycyjnego, którego wartość sięga 27 mld zł.
W ramach umowy, która została podpisana w październiku 2021 roku, PKP Intercity zdecydowało się na zakup 10 lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe 5 pojazdów. Przewoźnik skorzystał z tej opcji. Zdecydował się rozszerzyć zamówienie o dodatkowe 5 lokomotyw. W efekcie wartość zamówienia wzrosła z 258,6 do blisko 388 mln zł brutto. Pierwsze pojazdy będą gotowe do użytku na przełomie lat 2023 i 2024.
Bardzo nas cieszy, że harmonijnie rozwija się współpraca PKP Intercity z kolejną polską spółką. Współpraca narodowego przewoźnika z rodzimymi przedsiębiorstwami służy rozwojowi całej polskiej kolei, która jest istotną gałęzią naszej gospodarki. Wielomiliardowe inwestycje służą jednak nie tylko gospodarce, ale przede wszystkim pasażerom, którzy coraz częściej korzystają z usług PKP Intercity – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Inwestycje w kolej napędzają polską gospodarkę. Dzięki nim nasze firmy mogą się rozwijać i konkurować z wielkimi, zagranicznymi koncernami zarówno na naszym jak i na międzynarodowym rynku. Zakup tych dodatkowych lokomotyw to dowód na to, że pieniądze na kolei są dobrze wydawane. Z troską o rozwój firmy i pasażera, co przekłada się na coraz lepszą ofertę narodowego przewoźnika. Dzięki nowym pojazdom pociągi PKP Intercity będą szybsze, bardziej komfortowe i ekologiczne – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Nowe lokomotywy będą mogły rozwijać prędkość do 200 km/h. Pozwoli to na efektywne wykorzystanie zmodernizowanych linii kolejowych. Posiadając homologację dla sześciu krajów, lokomotywy te będą mogły obsługiwać składy wagonowe nie tylko w Polsce, ale także w europejskiej sieci kolejowej. Zgodnie z umową, producent będzie odpowiedzialny za uzyskanie dopuszczenia do eksploatacji pojazdów w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy zostaną wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS poziomu drugiego, który znacznie zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy będą również posiadać system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do ich efektywnej eksploatacji. Nowe lokomotywy wielosystemowe będą zdolne do poruszania się po liniach kolejowych z różnymi systemami zasilania, obejmującymi napięcia: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC.
Zakup nowoczesnych lokomotyw w polskim zakładzie produkcyjnym to kolejna i z pewnością nie ostatnia udana inwestycja, jaką w ostatnim czasie poczyniła spółka PKP Intercity. Polska kolej rozwija się w ekspresowym tempie, a z nią rosną całe sektory naszej gospodarki. Dążymy do tego, by Polacy coraz chętniej wybierali PKP Intercity na swojego przewoźnika, a każda kolejna inwestycja przybliża nas do tego celu – powiedział Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.