Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” zbliża się do końca. Istotnym elementem inwestycji są zielone torowiska. Te docelowo przebiegać będą wzdłuż ok. 11 km toru pojedynczego torowisk.
Zielone torowiska są istotnym elementem przestrzeni miejskiej, który wpływa na poprawę jakości środowiska naturalnego. Dzięki zastosowaniu specjalnej konstrukcji i nawierzchni roślinnej zielone torowisko nie tylko ogranicza drgania i hałas oraz absorbuje pyły z ulicznego powietrza, ale także zatrzymuje wilgoć. Dzięki temu efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła jest minimalizowany.
Toruń stawia na zieleń
Miasto, realizując inwestycje torowe, dba o środowisko. Zielone torowiska (trawiaste) powstały m.in. w ciągu ul. Gagarina (ok. 2,3 tys. mtp), na pl. Niepodległości i w ciągu ul. Kraszewskiego (ok. 985 mtp), w ciągu ul. Chopina (ok. 188 mtp), Szosy Lubickiej (2,6 tys. mtp), w ciągu ul. Bydgoskiej (ok. 1320 mtp.).
Rozchodnik pojawił się zaś w ciągu ul. Broniewskiego (ok. 800 mtp.), a wzdłuż ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki ułożono 735 mtp.
Zielone torowisko pojawi się także wzdłuż nowej linii tramwajowej na osiedle JAR (ok. 5,2 km toru pojedynczego)
Zielone torowiska wzdłuż nowej linii tramwajowej, tak jak te w ciągu ul. Broniewskiego, Warneńczyka, Gogi i Kościuszki, obsadzane są nie trawą, ale rozchodnikiem – rośliną ciepłolubną i odporną na suszę. Ma to niebagatelne znaczenie w obecnych warunkach klimatycznych.
– Budowa takiego torowiska jest droższa niż trawiastego (przy tym pierwszym rozkłada się specjalne maty rozchodnikowe, a przy trawiastym wysiewa nasiona), ale później nie trzeba go kosić, nawozić czy nawadniać – informuje Sylwia Derengowska, rzeczniczka prasowa MZK Toruń. – Trzeba je za to pielić. Ciekawy jest także efekt wizualny, gdyż rozchodniki są różnorodne pod względem kolorystycznym, zwłaszcza w okresie kwitnienia.
Zielone torowiska w Toruniu są tworzone wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, czyli na odcinkach wydzielonych torowisk znajdujących się poza jedniami. Z powodów technicznych i bezpieczeństwa nie może ich być na rozjazdach, przejazdach drogowo-torowych i w miejscach przystanków.