Po ulicach polskich miast jeździ już ponad 100 tysięcy skuterów elektrycznych. E-rowery i inne formy bezemisyjnej mikromobilności również zyskują na popularności. Dzieje się tak w całej Europie Środkowo-Wschodniej i Unii Europejskiej. O perspektywach dalszego rozwoju tego sektora, nowych modelach biznesowych, optymalizacji prawa, instrumentach wsparcia i najlepszych międzynarodowych praktykach dyskutować będą eksperci z całej Europy podczas Kongresu Nowej Mobilności 2023. Tematy miast UE realizujących nowe modele transportu i dekarbonizacji będą również badane przy wsparciu kluczowego partnera Kongresu – EIT Urban Mobility.
Mikromobilność i multimodalność cieszy się coraz większym zainteresowaniem Polaków. W miastach takich jak Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Łódź czy Wrocław coraz częściej można spotkać różnego rodzaju środki transportu osobistego. Jednym z najbardziej popularnych jest hulajnoga elektryczna. Wypożyczalnie, które oferują krótkoterminowy najem tych pojazdów, stały się powszechne w centrach większości miast (aktualnie oferowane są w ok. 90-ciu). Korzystanie z e-hulajnóg to nie tylko ekologiczna alternatywa dla konwencjonalnych samochodów i taksówek, ale również sposób na uniknięcie korków i zaoszczędzenie czasu podczas podróży po mieście.
W rozwój mikromobilności w Polsce wpisują się również wypożyczalnie rowerów. Systemy wynajmu na minuty funkcjonują już w ok. 80 miastach, zachęcając mieszkańców i turystów do tej ekologicznej, taniej i zdrowej formy transportu. Ponadto, na polskim rynku – ramach carsharingu – dostępne są elektryczne skutery czy małe samochody elektryczne, które są idealne do dojazdów do pracy. Na koniec marca 2023 r. na polskim rynku mobilności współdzielonej – w kategorii samoobsługowej – zarejestrowane było prawie 90 tys. pojazdów. Liczby te obejmują zarówno jednoślady, jak i samochody, które można wypożyczyć za pośrednictwem aplikacji mobilnych lub bezpośrednio od właścicieli pojazdów.
Mikromobilność – naturalny element multimodalności i innowacyjnego transportu miejskiego
Jest to fundament rozwoju stref niskoemisyjnych w Polsce, ponieważ redukcja liczby pojazdów jest niezbędnym krokiem w dekarbonizacji miast i stref miejskich. W Europie Środkowo-Wschodniej jest coraz więcej arterii miejskich inwestujących również w autobusy elektryczne i wodorowe. Jest to ważne, ponieważ rozwiązania ostatniej mili muszą zależeć od solidnego systemu autobusów i transportu kolejowego. Temat ten zostanie szerzej omówiony dzięki doskonałemu partnerstwu między PSPA i EIT Urban Mobility podczas KNM 2023.
– Polska odnotowała wzrost w sektorze mikromobilności o 44% w stosunku rok do roku, ale nasza stolica może pochwalić się również jedną z największych flot elektrycznych autobusów w Unii Europejskiej, a wiele obszarów miejskich rozważa również rozwiązania transportu publicznego wykorzystującą technologię wodorową. Z miesiąca na miesiąc transport miejski staje się coraz bardziej ekologiczny i innowacyjny – mówi Aleksander Rajch, członek zarządu PSPA. – Jesteśmy dumni, że Kongres Nowej Mobilności będzie w stanie zgłębić te tematy przy wsparciu naszych partnerów z EIT Urban Mobility, którzy są unijną latarnią w zakresie innowacyjnych rozwiązań transportu miejskiego – dodaje Rajch.
KNM2023: wiodące wydarzenie w świecie transportu
KNM to największe w tej części Europy wydarzenie sektora e-mobility i zero emisyjnego transportu, które zgromadzi liderów branży, naukowców, przedstawicieli rządu i administracji oraz wszystkich zainteresowanych przyszłością mobilności. Jednym z tematów tegorocznego Kongresu będzie m.in. mikromobilność i multimodalność jako integralna część przyszłego systemu transportowego w miastach. Na KNM 2023 zostanie m.in. zaprezentowana „Strategia Rozwoju Nowej Mobilności” diagnozująca 8 kluczowych wyzwań oraz zawierająca łącznie 15 rekomendacji działań, których wprowadzenie pozwoli na rozwój nowych form mobilności w polskich samorządach. Podczas konferencji zostanie także zainicjonowany projekt „Narodowej Strategii Rowerowej”. Wiodący interesariusze i przedstawiciele branży będą ponadto dyskutować o niezbędnych zmianach regulacyjnych stymulujących rozwój sektora mikromobilności w Polsce oraz najlepszych praktykach w tym obszarze, wdrożonych w europejskich miastach.