W stacji Katowice Szopienice Północne sprawne i bezpieczne przewozy towarów nadzorują dyżurni z nowoczesnej nastawni. Prace w Katowicach były realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach dużej inwestycji obejmującej modernizację towarowej stacji Katowice Szopienice Płn. oraz zakończoną już przebudowę linii od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Wartość prac to ponad 400 mln zł, dofinansowanie z UE.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły towarową stację Katowice Szopienice Północne w nowoczesną nastawnię, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwają nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Rozjazdy są przekładane przez kliknięcie myszką. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacji. Budowa obiektu została przeprowadzona w latach 2022 – 2023 i kosztowała ok. 3 mln zł. Zadanie było częścią większej inwestycji obejmującej przebudowę stacji Katowice Szopienice Płn. oraz linii kolejowych od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki.
W stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. wymieniono tory i sieć trakcyjną. Wybudowano nową nastawnię. Powstał nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Pociągi jeżdżą po dwóch, a nie jak wcześniej, po jednym torze na obiekcie, co wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy jest przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. Nowa konstrukcja ma 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi poruszają się chodnikami po obu stronach jezdni, jest też ścieżka rowerowa. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją jest sprawniejszy i bezpieczniejszy.
– Prace na sieci kolejowej obejmują linie wykorzystywane w ruchu pasażerskim i towarowym, ale pamiętamy także o trasach, na których kluczowy jest transport towarów. Na dynamicznie rozwijającym się Śląsku, kolej zapewnia coraz lepsze podróże i jest niezbędna w przewozie ładunków, których pojedzie więcej po odnowionych trasach, co zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– W Krajowym Programie Kolejowym w województwie śląskim są inwestycje, które usprawniają przewóz towarów. Wraz ze wzrostem prędkości, skraca się czas przewozu ładunków. Nowoczesna kolej to także ograniczony wpływ transportu na środowisko i mniej ciężarówek na drogach – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zadanie obejmowało też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami.Pociągitowarowe jeżdżą szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
Zalany plac budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, podtopione okoliczne osiedla i błotnista rzeka na ulicach – to krajobraz po ostatnich nawałnicach, które przeszły nad Krakowem. Dlaczego instalacja kanalizacyjna nie poradziła sobie z wodą? Ulewne deszcze sparaliżowały stolicę Małopolski. Na wysokości Bieżanowa z koryta wystąpił potok Drwinka oraz rzeka Serafa. Wiele ulic, a co za tym idzie, […]
Stacja kolejowa Włocławek zmieni się dla podróżnych. Z przebudowanego peronu nr 1 będzie można łatwiej wsiąść do pociągów, wyremontowane zostanie także przejście podziemne. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na przygotowanie projektu inwestycji oraz pierwszy etap prac budowlanych na stacji Włocławek. Prace ułatwią podróże koleją ze stacji Włocławek w kierunku Torunia, Bydgoszczy, a także […]
Warszawska Kolej Dojazdowa obchodzi 1 lipca 20-lecie działalności spółki. Akt założycielski, wówczas PKP Warszawskiej Kolei Dojazdowej, podpisano 22 grudnia 2000 r. (100 proc. udziałów w kapitale zakładowym należało do PKP S.A.). Do rejestru sądowego spółka wpisana została 29 grudnia 2000 r. Samodzielną działalność gospodarczą rozpoczęła 1 lipca 2001 r. Był to pierwszy etap przekształceń własnościowych, […]