Ponad 300-metrowy mural na stacji Warszawa Zachodnia każdego dnia przypomina podróżnym o bezpieczeństwie na terenie kolejowym. Obok streetartowego dzieła codziennie przejeżdża kilkaset pociągów. Warszawa Zachodnia to pierwsza w Polsce stacja, która została Ambasadorką Bezpieczeństwa.
Mural, powstały w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”, znajduje się na części wiaduktu M02, wybudowanego w ramach modernizacji stacji Warszawa Zachodnia. Można podziwiać go z okien pociągów jadących m.in. do Łowicza, Poznania, Krakowa, czy Łodzi. Łączna powierzchnia dzieła to 1164 mkw. Do jego namalowania zużyto 400 litrów farb i gruntu. Nad muralem pracowało przez dwa tygodnia łącznie 11 artystów.
Mural powstał w ramach wspólnej inicjatywy PLK, organizatora kampanii „Bezpieczny Przejazd” oraz Budimex S.A., wykonawcy modernizacji stacji. Pomimo różnych elementów charakterystycznych dla obu spółek, projekt stanowi spójną opowieść, a bezpieczeństwo, edukacja, infrastruktura, modernizacja, środowisko i przyszłość to hasła, które były inspiracją przy tworzeniu dzieła.
– Polska kolej staje się z roku na rok coraz bezpieczniejsza. To zasługa przeprowadzonych w ramach Krajowego Programu Kolejowego modernizacji oraz działań podejmowanych w ramach kampanii Bezpieczny Przejazd. Od dzisiaj, w symboliczny sposób, stacja Warszawa Zachodnia za sprawą wyjątkowego muralu wstąpiła do grona Ambasadorów Bezpieczeństwa i będzie miała wpływ na wzrost świadomości o bezpieczeństwie tysięcy pasażerów – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Kampania „Bezpieczny Przejazd” ma na celu edukowanie społeczeństwa w zakresie bezpieczeństwa na przejazdach i terenach kolejowych, a kampania „Hello ICE” ma uczyć dzieci bezpieczeństwa drogowego. Mural jest symbolem tej współpracy podkreślającym ważne wartości obu spółek.
– Namalowanie muralu nadało stacji Warszawa Zachodnia zupełnie nowego, edukacyjnego charakteru. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za priorytet stawiają bezpieczeństwo. Zrealizowane inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego przekładają się na bezpieczniejsze, sprawniejsze, szybsze połączenia aglomeracyjne i regionalne – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Działania kampanii „Bezpieczny Przejazd” mają rozmaity charakter i docierają do różnych odbiorców. W tym roku przeprowadzonych zostało 11 seminariów z instruktorami nauki jazdy. Prezentacje wykorzystywane przy nauce przyszłych kierowców przesłane zostały do blisko 1000 szkół nauki jazdy. Spoty kampanii wyświetlane były w telewizji, serwisach internetowych i VOD oraz w kinach w całej Polsce. W ramach szkolnych zajęć wyedukowanych zostało 30 tys. dzieci. Ulotki i materiały informacyjne w ramach działań na przejazdach kolejowo-drogowych zostały przekazane do 250 tys. użytkowników dróg. W sieci dostępne są dedykowane kierowcom aplikacje oraz materiały edukacyjne dla rodziców, dzieci i nauczycieli.
Ogromna inwestycja na stacji Warszawa Zachodnia zbliża się do końca
W połowie przyszłego roku zakończą się zasadnicze prace na stacji Warszawa Zachodnia. Podróżni w pełni skorzystają ze wszystkich zmodernizowanych peronów z nowym zadaszeniem. Będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz rozwiązania dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się ułatwiające dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.