Pasażer

Bezpośrednie połączenia kolejowe pod Tatry już na święta

Wybierasz się na święta Bożego Narodzenia lub Sylwestra na Podhale? Pod Tatry dojedziesz bezpośrednio pociągiem! PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyły zasadnicze prace w ostatnim etapie inwestycji na kolejowej zakopiance. Podróże będą krótsze i bardziej komfortowe.

Na święta dojedziemy pociągiem bezpośrednio pod Tatry / Stacja Zakopane (fot. Mateusz Wanat / PKP PLK)
Na święta dojedziemy pociągiem bezpośrednio pod Tatry / Stacja Zakopane (fot. Mateusz Wanat / PKP PLK)

Prace na jednotorowej linii prowadzącej do Zakopanego realizowane były etapami. Od 22 grudnia PKP Polskie Linie Kolejowe oddały do użytku kolejne stacje i przystanki.

– Do 28 zmodernizowanych oraz nowych stacji i przystanków dołączyły: Biały Dunajec i Zakopane – informuje zarządca infrastruktury kolejowej. – Dostępność do kolei ułatwią również dodatkowe punkty zatrzymywania się pociągów: Bańska Niżna, Poronin Misiagi i Chabówka Stadion. Podobnie jak na zmodernizowanych dotychczas oraz nowych obiektach wyższy poziom obsługi podróżnych zapewniły nowe wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz ścieżki dotykowe dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

 

Inwestycja na kolejowej zakopiance od Skawiny przez Suchą Beskidzką, Chabówkę do Zakopanego, skróci czas podróży, zwiększy komfort i poprawi bezpieczeństwo.

Jak informują PLK, zrealizowano już zasadniczą część robót, umożliwiającą przed Świętami wznowienie ruchu kolejowego i dojazd pociągiem do końcowej stacji Zakopane. Dzięki inwestycji zarządcy infrastruktury kolejowej pasażerowie szybciej dojadą na Podhale, m.in. z Trójmiasta, Warszawy i z Krakowa. Podróż najszybszym pociągiem ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmuje ok. 2 godzin i 30/40 min. Trasę przygotowano do prędkości jazdy pociągów – max. 100 km/h dla linii 97 SkawinaSucha Beskidzka i 98 Sucha BeskidzkaChabówka oraz max. 120 km/h dla linii 99 ChabówkaZakopane.

PKP PLK SA ze strategią do 2030 roku i kierunkiem rozwoju kolei na dalsze lata

Sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zapewnia m.in. ponad 100 km zmodernizowanych torów, 130 nowych rozjazdów, 300 obiektów inżynieryjnych, tj. mostów, przepustów oraz nowa łącznica kolejowa w Chabówce.

Łącznica w Chabówce jest istotnym elementem inwestycji, który wpłynął na czas przejazdu koleją na jednotorowej trasie. Ten dodatkowy odcinek toru wyeliminował konieczność zmiany kierunku jazdy i skrócił czas podróży do Zakopanego o blisko 15 minut.

Po zimowych podróżach, przy dogodniejszych warunkach pogodowych, dokończone będą pozostałe roboty, m.in. na stacji Zakopane. Obejmą one nawierzchnię na peronach, montaż wiat oraz prace wykończeniowe i porządkowe, których realizację uniemożliwiała obecna aura. Docelowo, m.in. po przeprowadzeniu wstępnej eksploatacji i dokończeniu prac na wiosnę, również okołotorowych (budowa dróg), najkrótszy czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego powinien wynosić ok. 2 godz.15 /20 minut.

Dodaj komentarz