Koleje Arabii Saudyjskiej (SAR) i Stadler podpisały umowy na dostawy i utrzymanie 10 pociągów nowej generacji z opcją na kolejnych 10 pojazdów. Wartość kontraktu wynosi ok. 600 mln franków szwajcarskich. Dla Stadlera to pierwszy kontrakt realizowany dla Arabii Saudyjskiej.
Nowe pociągi zaprojektowane zostaną zgodnie z normami europejskimi i międzynarodowymi. Producent dostosuje je do warunków klimatycznych i otoczenia panującego w Arabii Saudyjskiej.
Pociągi Stadlera będą liczyły 175 m długości. Jednorazowo na pokładzie pomieści się ok. 320 pasażerów.
Zamówienie składa się z umowy podstawowej na 10 pociągów z opcją na kolejnych 10. Umowa serwisowa zapewni pełne wsparcie i części zamienne na okres 10 lat od chwili odebrania pojazdów.
Łączna wartość kontraktu wynosi ok. 600 milionów franków szwajcarskich.
Podpisana umowa to następstwo ogłoszonego w 2022 r. przez SAR międzynarodowego przetargu.
– Zakup nowoczesnych pociągów to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na usługi pasażerskie East Train – mówił Minister Transportu i Usług Logistycznych inż. Saleh bin Nasser Al-Jasser, Przewodniczący Rady Dyrektorów SAR. – Nowe pociągi przyczynią się do podwojenia rocznej przepustowości East Trains.
Według założeń, po realizacji kontaktu kolej w Arabii Saudyjskiej przewiezie nawet 3,8 mln pasażerów rocznie. Nowe pociągi zapewnią bezpośrednie, szybkie przejazdy z Riyadu do Dammam – dwóch głównych miast Królestwa.
Dostawa nowych pojazdów otworzy przed lokalną gospodarką nowe możliwości.
– Podpisany kontrakt to kolejny krok do kompleksowego rozwoju i zrównoważonej transformacji strategicznej w obszarze kolejowym – mówił dr Bashar bin Khaled Al-Malik, dyrektor generalny SAR.
O prestiżowym kontrakcie mówił także Przewodniczący Rady Dyrektorów Stadler Rail Peter Spuhler.
– Zrealizujemy zamówienie dla jednego z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw kolejowych na świecie – mówił. – To duży zaszczyt. Dołożymy wszelkich starań, by spełnić wszystkie oczekiwania SAR i pasażerów. Cieszymy się, że będziemy mieli wkład w rozwój Arabii Saudyjskiej w kierunku zrównoważonego i ekologicznego transportu. Dla Stadlera to strategiczny kamień miliowy – wchodzimy bowiem na tamtejszy rynek. To zobowiązuje.