Koleje Mazowieckie otworzyły dzisiaj oferty w dwóch przetargach. Jeden dotyczy zakupu maksymalnie 25 EZT-ów, drugi natomiast podpisania umowy ramowej na zakup do 50 pojazdów.
Dzisiaj nastąpiło otwarcie ofert w dwóch przetargach prowadzonych przez Koleje Mazowieckie. Postępowania te były prowadzone od grudnia 2023 roku i dotyczą one: podpisania umowy ramowej na zakup maksymalnie 50 pięcioczłonowych EZT-ów wraz z prowadzeniem czynności utrzymaniowych w zakresie przeglądów P1-P3 przez okres 18 lat. Drugi konkurs obejmuje zakup 15 pięcioczłonowych EZT-ów wraz z 18-letnim pakietem serwisowym oraz z opcją na domówienie 10 kolejnych jednostek. W obu przypadkach przewidziano także opcję, która polegać ma na wykonaniu maksymalnie dwóch napraw P4 każdego z dostarczonych EZT.
W obu przetargach wpłynęły oferty złożone przez jednego producenta: Stadler Polska. Wyglądają one w następujący sposób:
- Oferent wycenił dostawę do 50 szt. EZT-ów na kwotę 3 249 770 331 zł brutto (szacunki zamawiającego opiewają na kwotę 2 431 045 800 zł brutto)
- Natomiast dostawa 15+10 EZT-ów Stadler wycenił na kwotę 1 635 165 505,50 zł brutto (tutaj KM przewidziały budżet 1 255 762 965 zł brutto.
W obu przypadkach oferty mocno przewyższyły szacunki zamawiającego. Mimo, że Stadler zaoferował tańsze oferty (niż te, które zostały złożone w ramach poprzedniego przetargu, gdzie oferty zostały otwarte w październiku 2023 roku – więcej informacji), to budżet zamawiającego nie uległ zmianie. Wszystko to wróży raczej ponownym niepowodzeniem i kolejnym unieważnieniem przetargów.
Warto wskazać, że Stadler obniżył wartość swoich ofert o potężne miliony. W przetargu na umowę ramową wpłynęła tym razem oferta o niemal 150 mln zł tańsza niż poprzednio. Natomiast w konkursie na 15+10 EZT-ów producent z Siedlec obniżył wartość oferty o kwotę ponad 140 mln zł brutto.