Przetargi Tabor

Stadler chce dostarczyć co najmniej 65 nowych pociągów dla KM! PESA walczy o 16 EZT-ów

Koleje Mazowieckie otworzyły dzisiaj oferty w trzech przetargach na zakup nowych EZT-ów. W dwóch z nich wpłynęła tylko oferta złożona przez polski oddział Stadlera. W trzecim, trwa rywalizacja z Pesą.

Fot. Koleje Mazowieckie
Fot. Koleje Mazowieckie

Koleje Mazowieckie w czerwcu br. ogłosiły dwa przetargi: jeden dotyczący zakupu 15 pięcioczłonowych EZT-ow, z opcją na domówienie 10 jednostek, drugi natomiast obejmujący zakupu do 50 EZT-ów w ramach umowy ramowej.

Pierwszy z przetargów obejmuje także możliwość skorzystania z prawa opcji na domówienie maksymalnie 10 pięcioczłonowych EZT-ów wraz z opcją na wykonanie maksymalnie dwóch napraw P4 każdego z pojazdów. Stadler zaoferował dostawę pojazdów za kwotę 1 776 743 056,50 zł brutto. Jest to oferta, która przekroczyła szacunki zamawiającego o bagatela pół miliarda złotych, ponieważ KM chciały przeznaczyć na podpisaniem umowy 1 255 762 965 zł brutto.

W drugim przetargu, który dotyczy podpisania umowy ramowej, również wpłynęła wyłącznie oferta Stadlera. Siedlecki producent zaoferował, że jest w stanie zrealizować dostawy za kwotę 3 398 402 793 zł brutto. W tym przypadku oferta przekroczyła budżet o blisko miliard złotych. Koleje Mazowieckie przewidziały na sfinansowanie kontraktu kwotę rzędu 2 431 045 800 zł brutto.

Jeżeli przewoźnik znajdzie środki i zdecyduje się dołożyć miliard złotych, wtedy KM będą mogły podpisywać umowy wykonawcze ze Stadlerem, w ramach których produkcja odbyłaby się w czterech transzach:

  • I transza dotyczyłaby dostawy 14 nowych pięcioczłonowych EZT-ów;
  • II transza dostawy 14 pięcioczłonowych EZT-ów;
  • III transza dostawy 11 pięcioczłonowych EZT-ów;
  • IV transza dostawy 11 pięcioczłonowych EZT-ów.

Koleje Mazowieckie prowadziły także trzeci przetarg na zakup EZT-ów, jednak przewoźnik jest w tym przypadku wyłącznie pełnomocnikiem zamawiającego tj. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Samorząd chce nabyć 16 dwuczłonowych pojazdów wraz z prowadzeniem przeglądów P1-P3 do 2031 roku. Opcja przewiduje rozszerzenie pakietu serwisowego o 18 kolejnych lat oraz wykonanie dwóch napraw P4 przy każdym EZT. Oferty dla tego zamówienia prezentują się w następujący sposób:

  • Stadler wystosował ofertę opiewającą na kwotę 723 243 621,12 zł brutto
  • Pesa Bydgoszcz natomiast znacznie tańszą ofertę, która opiewa na kwotę 580 087 680 zł brutto.

Na całość zamówienia samorząd planuje przeznaczyć kwotę 582 868 710 zł brutto.

Dodaj komentarz