Konflikt zbrojny w Izraelu może pokrzyżować plany New Delhi dotyczące budowy korytarza transportowego, łączącego Indie z Bliskim Wschodem i Europą. Wojna może wpłynąć na wysokość składek ubezpieczeniowych i kosztów transportu. Tak się bowiem stało w 2022 r., po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
![Konflikt zbrojny w Izraelu może pokrzyżować plany New Delhi dotyczące budowy korytarza transportowego, łączącego Indie z Bliskim Wschodem i Europą.](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2023/10/taylor-brandon-Y8r0RTNrIWM-unsplash.jpg)
Izrael jest 11. co do wielkości partnerem handlowym Indii. Dwustronna wymiana handlowa między krajami wynosi rocznie 12 mld dolarów. Jak zaznacza Ajay Sahai, dyrektor generalny Federacji Indyjskich Organizacji Eksportowych, w rozmowie z portalem livemint.com, jeżeli którykolwiek z krajów zachodnioazjatyckich dołączy do Hamasu, to projekt infrastrukturalny runie.
Korytarz transportowy (kolejowy i morski) poprawić ma łączność między Indiami a ZEA, Arabią Saudyjską, Unią Europejską i USA. W planach jest powstanie zarówno szlaków kolejowych, jak i żeglugowych.
Jeżeli działalność w trzech największych portach Izraela (Hajfie, Aszdodzie i Ejlacie) zostanie zakłócona, handel między wspomnianymi regionami może być utrudniony lub wstrzymany.
Izrael eksportuje m.in. olej napędowy (5,5 mld dolarów) oraz szlifowane i polerowane diamenty (1,2 mld dolarów), importuje zaś surowiec diamentowy (519 mln dolarów) oraz diamenty oszlifowane i polerowane (220 mln dolarów), komponenty elektroniczne i telekomunikacyjne, części ogniw fotowoltaicznych (411 mln dolarów) oraz chlorek potasu (105 mln dolarów).