Tabor

Wodorowy Mireo Plus H pokazany w Berlinie

Niederbarnimer Eisenbahn (NEB) i Siemens Mobility właśnie zapoczątkowały erę bezemisyjnego transportu kolejowego w Berlinie i Brandenburgii specjalną podróżą pociągiem napędzanym wodorem Mireo Plus H z Basdorf do Berlin Charlottenburg przez Berlin Stadtbahn.

Fot. Siemens Mobility
Fot. Siemens Mobility

– Wspólnie z NEB z przyjemnością prezentujemy nasze przyjazne dla klimatu i zrównoważone pociągi napędzane wodorem do użytku w Berlinie. i Brandenburgii. Pociągi Mireo łączą w sobie innowacyjność i zrównoważony rozwój w miejscach, w których elektryfikacja linii kolejowej jest niemożliwa lub nieopłacalna. Pozwoli nam to wnieść znaczący wkład w walkę ze zmianami klimatycznymi – powiedział Albrecht Neumann, CEO pionu Rolling Stock w Siemens Mobility.

 

– Naszym celem jest prowadzenie w 100% bezemisyjnego transportu kolejowego w całej sieci regionalnej do 2037 roku. Wraz z rozpoczęciem operacji w sieci Wschodniej Brandenburgii i na Heidekrautbahn pod koniec tego roku oraz z wykorzystaniem pociągów akumulatorowo-elektrycznych i wodorowych, jesteśmy coraz bliżej tego kroku. Podczas gdy w 2024 r. w VBB nadal będziemy mieć 26 procent pociągów napędzanych silnikiem wysokoprężnym, do 2025 r. zostanie to zredukowane do 15 procent. Jestem optymistą, że osiągniemy nasz cel pomimo wyzwań związanych z zakupem nowych pojazdów – dodał Martin Fuchs, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB).

 

Począwszy od planowanej zmiany rozkładu jazdy w grudniu 2024 r., obie floty kolejowe stopniowo i całkowicie zastąpią stare pociągi napędzane silnikami wysokoprężnymi na prawie wszystkich liniach w sieciach kolejowych Heidekrautbahn i Wschodniej Brandenburgii. Zmiana ta będzie znaczącym kamieniem milowym w kierunku osiągnięcia zrównoważonej mobilności. Wymiana ta zwiększy udział napędów elektrycznych wykorzystywanych w regionalnym transporcie kolejowym w Brandenburgii i Berlinie do 85 procent.

W 2021 i 2022 r. NEB zamówił łącznie 38 pociągów Mireo z tymi alternatywnymi, przyjaznymi dla środowiska systemami napędowymi od Siemens Mobility. Będzie to pierwszy raz, kiedy pociągi zasilane bateriami lub wodorem będą używane w regularnych usługach VBB w Brandenburgii i Berlinie. Przejście z oleju napędowego na wodór i baterie zmniejszy roczną emisję CO2 o około 14,5 miliona kilogramów i pozwoli zaoszczędzić około 5,5 miliona litrów oleju napędowego.

Oprócz komfortu i wygody zapewnianej przez nowoczesne pociągi, pasażerowie mogą oczekiwać dalszych udogodnień od grudnia 2024 r.: wszystkie pociągi będą wyposażone w usługę Wi-Fi, a także będą oferować dostęp do portalu informacyjno-rozrywkowego. W przypadku wielu linii nowe pociągi zapewnią również zauważalny wzrost liczby miejsc siedzących. Co więcej, nowy system naprowadzania pasażerów w wagonach ułatwi wsiadanie i wysiadanie, przyspieszając zmiany pasażerów. Zaplanowana na 15 grudnia zmiana rozkładu jazdy nie tylko sprawi, że nowe pociągi zaczną kursować codziennie, ale także zwiększy się częstotliwość kursowania na niektórych liniach oraz liczba pociągów kursujących rano i wieczorem.

Dodaj komentarz