Inwestycje Wydarzenia

PLK: rusza największa inwestycja infrastrukturalna na Pomorzu

Ruszają prace na linii kolejowej nr 201 – Bydgoszcz – Trójmiasto. Jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe SA, to największa inwestycja infrastrukturalna na Pomorzu. Umowa na realizację pierwszego etapu prac budowlanych, na odcinku z Somonina do Gdańska Osowej jest już podpisana. W ramach prac zelektryfikowana zostanie także linia nr 229 Glincz – Kartuzy. Prace zrealizuje konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o.; TRAKCJA S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu sp. z o.o.

Przystanek Kiełpino Kartuskie na linii kolejowej nr 201 (fot. Szymon Danielek | PKP PLK)
Przystanek Kiełpino Kartuskie na linii kolejowej nr 201 (fot. Szymon Danielek | PKP PLK)

Modernizacja obejmie ponad 28 km linii kolejowej nr 201, dobudowę drugiego toru oraz elektryfikację. Przebudowane zostaną stacje i przystanki:

  • Kiełpino Kartuskie, Borkowo,
  • Żukowo, Żukowo Wschodnie,
  • Pępowo Kartuskie
  • Rębiechowo.

PLK zapewnią tam także dodatkowe miejsca parkingowe i stojaki rowerowe.

– Przebudujemy lub wyremontujemy ponad 50 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów – informuje zarządca infrastruktury kolejowej. – Nowy wiadukt kolejowy powstanie w Barniewicach, nad linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, a łatwiejszy dostęp do kolei zyskają podróżni dzięki budowie przejścia pod torami na stacji Żukowo Wschodnie oraz kładki nad torami na przystanku Żukowo. Oba obiekty zostaną wyposażone w windy.

 

Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się dzięki zabudowie nowych lub dodatkowych urządzeń na 2 przejazdach kolejowo – drogowych w Kiełpinie. Budowa nowego systemu sterowania ruchem kolejowym, w tym budynków technicznych w Glinczu i Żukowie, zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. W zakres zadania wchodzi także kontynuacja prac zrealizowanych w latach 2021-2024, czyli elektryfikacja odcinka linii kolejowej nr 229 Glincz – Kartuzy oraz linii nr 214 (Somonino – Kartuzy) w obrębie stacji Kartuzy wraz z nowym odcinkiem tej linii o długości 3,2 km.

Po zakończeniu wszystkich prac i pozyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 140 km/h (obecnie do 120 km/h), a towarowe do 100 km/h (obecnie do 80 km/h). Skróci się czas podróży pociągiem regionalnym na odcinku Kościerzyna – Gdańsk Osowa o około 12 minut.

Wartość prac wyniesie prawie 1 mld 254 mln zł netto. Prace na linii nr 201 zostaną sfinansowane z budżetu państwa, a na linii nr 229 z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS).

Zakończenie robót planowane jest w 2027 r.

Inwestycja ważna dla podróżnych i polskiej gospodarki

Modernizacja linii nr 201 wraz z liniami stycznymi poprawi połączenia pasażerskie Kaszub z Trójmiastem i Bydgoszczą. Przewoźnikom umożliwi przygotowanie lepszej oferty w połączeniach dalekobieżnych, regionalnych oraz aglomeracyjnych. Przyczyni się do lepszego skomunikowania kolei z innymi środkami transportu. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość linii, po której będzie mogło kursować więcej pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja ma również istotne znaczenie dla poprawy warunków przewozu towarów do portu w Gdyni, co zwiększy jego potencjał i przełoży się na rozwój gospodarki Trójmiasta i całego regionu. Korzystnie wpłynie na rynek pracy oraz dochody mieszkańców i przedsiębiorców, przyczyniając się do rozwoju turystyki. Modernizacja linii nr 201 ma istotne znaczenie także w kontekście elektryfikacji trasy PKM oraz rozbudowy Portu Lotniczego w Gdańsku.

Dodaj komentarz