Łącznica kolejowa Jedlicze-Szebnie zapewni korzystniejsze możliwości podróży z Rzeszowa w stronę Krosna i Nowego Zagórza. Inwestycja, realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe, warta jest 240 mln zł.
Łącznica, czyli nowy odcinek torów zostanie wybudowany między liniami kolejowymi nr 106 Rzeszów – Jasło i nr 108 Stróże – Krościenko.
– Dzięki inwestycji wyeliminujemy dotychczasową konieczność postoju na stacji Jasło dla zmiany kierunku jazdy, co umożliwi bezpośrednie połączenia na odcinku Rzeszów – Krosno – Nowy Zagórz. Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie zapewni szybsze i łatwiejsze podróże do Krosna i dalej w Bieszczady – zapowiadają Polskie Linie Kolejowe.
Czas przejazdu między Rzeszowem a Krosnem skróci się o ok. 20-25 minut. Efektywniejszy będzie także transport towarów.
Planowane tory łącznicy o długości blisko 3,4 km połączą linie kolejowe nr 106 i 108 między przystankami Szebnie i Wojaszówka. W ramach przedsięwzięcia powstanie także przystanek osobowy o roboczej nazwie Moderówka. Przewidziana jest również budowa dziewięciu obiektów inżynieryjnych, w tym tunelu o długości blisko 500 m, trzech wiaduktów drogowych i pięciu przepustów.
– Zgodnie z podpisaną umową, zaprojektowanie i wykonanie robót dla budowy łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie, zrealizuje na zlecenie naszej Spółki konsorcjum firm w składzie: Track Tec Construction Sp. z o.o. Wrocław (Lider) oraz INTOP Warszawa” Sp. z o.o. Warszawa. Termin zakończenia prac przewidziany jest w połowie 2028 r. – dodają PKP Polskie Linie Kolejowe.
Inwestycja została zaplanowana w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie”. Finansowanie przewidziane jest przy wsparciu Funduszy Unijnych dla Polski Wschodniej. Częścią tego projektu jest również rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz. Obecnie dla tego zadania prowadzone jest postępowanie przetargowe.