W Kędzierzynie-Koźlu (Sławięcice) powstaje nowoczesny port kolejowy do przeładunku i magazynowania wyrobów stalowych. Terminal będzie obsługiwał około 4.000 wagonów rocznie. Jest to jedna z największych tego typu inwestycji w Polsce, z planowanym zakończeniem budowy w pierwszym kwartale 2025 roku.
Obsługa terminala będzie obejmowała dostawę, magazynowanie i przeładunki przede wszystkim wyrobów stalowych. Inwestycja obejmuje halę przeładunkową o powierzchni 7.100 m², wyposażoną w dwie suwnice o udźwigu 35 i 47 ton, które umożliwiają obsługę kręgów stalowych o średnicy do 2.700 mm, szerokości do 2.300 mm i wadze do 42 ton.
Dzięki nowoczesnej infrastrukturze, możliwe będzie minimalizowanie wpływu czynników zewnętrznych na przechowywane towary, co gwarantuje ich bezpieczeństwo podczas magazynowania i transportu. Terminal będzie posiadał także dwa tory załadowczo-rozładowcze oraz plac manewrowo-magazynowy, który umożliwia efektywną obsługę towarów w relacjach wagon-magazyn, magazyn-samochód oraz wagon-samochód.
Railport będzie zlokalizowany przy HUB-ie Sławięcice na bocznicy DB Cargo Spedkol, która dysponuje torami o łącznej długości około 50 km. Bocznica posiada także dostęp do wag kolejowych i wagi samochodowej, a także sieci TEN-T (transeuropejska sieć transportowa), która zapewni skomunikowanie regionu Górnego Śląska pociągami liniowymi Silesia, Mazovia i Moravia z południem, północą i zachodem Europy. Lokalizacja w pobliżu autostrad A4 i A1 oraz dróg krajowych umożliwi również efektywny transport drogowy towarów w obrębie Górnego Śląska, na trasach w relacji wschód-zachód oraz północ-południe.
Proces budowy terminalu rozpoczął się w 2023 r. Terminal został zaplanowany z myślą o minimalnym wpływie na środowisko, z zastosowaniem energooszczędnych technologii i ekologicznego systemu grzewczego. Ponadto budowany kompleks znajduje się na terenie przemysłowym, co zmniejsza wpływ na lokalną społeczność. Za realizację inwestycji odpowiada spółka DB Cargo Spedkol, należąca do Grupy DB Cargo Polska. Generalnym wykonawcą jest konsorcjum, w skład którego wchodzą Infra SILESIA S.A., Polimex Mostostal S.A. oraz Polimex Infrastruktura S.A.
– Budowa Railportu to kluczowa inwestycja dla DB Cargo Spedkol. Stanowi znaczący krok w rozwoju spółki. Działalność terminalu przeładunkowego sprawi, że poszerzymy portfolio naszych usług. Będziemy mogli zaoferować kolejne kompletne, nowoczesne i wysokiej jakości rozwiązanie logistyczne, którego oczekują nasi klienci. Dużą zaletą Railportu jest jego lokalizacja, która umożliwia realizowanie regularnych przewozów naszymi flagowymi pociągami liniowymi: Silesia, Mazovia i Moravia, na Śląsk, na południe, północ i zachód Europy – mówi Tomasz Iwański, prezes zarządu DB Cargo Spedkol. – Liczę, że Railport umocni nasze relacje z dotychczasowymi partnerami biznesowymi, a także zainteresuje nowych. Oprócz tego chcielibyśmy, żeby realizacja usług w powstającym terminalu przyczyniła się też do wzrostu popularności aglomeracji Kędzierzyn-Koźle i ożywienia lokalnej działalności gospodarczej – dodaje.