Przetargi

Przetarg na budowę linii Podłęże – Gdów ogłoszony

Przetarg na budowę linii kolejowej Podłęże – Gdów ogłoszony! Nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel powstanie do 2029 roku. Wartość zadania to około 2,3 mld zł. Inwestycja ta usprawni komunikację, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwi transport towarów z i na Słowację.

Wizualizacja stacji kolejowej Gdów (autor PKP PLK)
Wizualizacja stacji kolejowej Gdów (autor PKP PLK)

Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów. Większe możliwości rozwoju systemu transportowego to jeden z najważniejszych efektów budowy nowego szlaku kolejowego. Oprócz stacji w Gdowie wybudujemy również nową stację Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

– Nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie mieć nie tylko kluczowe znaczenie dla regionu, ale również strategiczną wartość dla całego kraju. Nie będzie rozwoju Polski bez rozwoju infrastruktury – mówi Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier, minister obrony narodowej.

 

O inwestycji mówił także minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Dzięki inwestycji Podłęże – Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej, także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

 

Dla bezpieczeństwa linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory wybudowane będą nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory będą poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

– To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Kolejne przetargi dla projektu są w przygotowaniu, co podkreślał Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP PLK.

– Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat – mówi Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

 

Dodaj komentarz