Raport z Polski Tabor

Lubuskie zaprezentowało nowy szynobus [ZDJĘCIA]

Województwo Lubuskie zaprezentowało na Dworcu Głównym w Gorzowie Wielkopolskim nowy szynobus. Pojazd wyprodukowany został przez H. Cegielski – Fabrykę Pojazdów Szynowych z Poznania. Oficjalnie klucze na ręce marszałka województwa lubuskiego Marcina Jabłońskiego złożył prezes fabryki Grzegorz Kucia.

Fot. Paweł Wańczko / Lubuskie.pl)
Fot. Paweł Wańczko / Lubuskie.pl)

Uroczystość przekazania szynobusu – pojazdu spalinowo-elektrycznego HZT 228M – odbyła się w środę 15 stycznia. Pojazd obsłuży trasę Kostrzyn – Gorzów Wielkopolski – Krzyż – Poznań.

– Długo czekaliśmy na ten pojazd. Wiążemy wielkie nadzieje z poprawą jakości i stabilności połączeń kolejowych, zwłaszcza tutaj, na północy województwa. Pojazd wjechał na peron z wielkim hałasem, hukiem i bardzo głośnymi sygnałami. Nic dziwnego, bo to szynobus za ponad 38 mln złotych. Wcześniej dostaliśmy jeden z dwóch zamówionych rok temu pojazdów za ponad 35 mln, więc jak państwo widzą, to bardzo kosztowne zakupy. Podobnie jak całe koleje regionalne, które organizuje Województwo Lubuskie, to jedno z najważniejszych i najbardziej kosztownych zadań. Zapewniam państwa, że podejmujemy bardzo intensywne wysiłki i prowadzimy wiele rozmów, by poprawić sytuację kolejową. Przyznajemy się i przepraszamy wszystkich podróżnych, którzy są dotkliwie doświadczani przez niedoskonałości wynikające z tego, że spółka POLREGIO nie daje sobie rady z utrzymaniem jakości transportu – mówił marszałek Marcin Jabłoński.

 

Własna spółka kolejowa?

Jak informuje Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, samorząd prowadzi prace nad powołaniem własnej spółki kolejowo-autobusowej.

– Spotkania, rozmowy i negocjacje odbywają się w bardzo różnych miejscach. To bardzo złożony proces, który prowadzimy już od dłuższego czasu. Wszystko po to, żeby lepiej się przygotować, uniezależnić od niedoskonałości, zwłaszcza POLREGIO, z którym kłopotów jest niemało. Mamy czwarty zarząd spółki od daty podpisania umowy. Poprzednie najbardziej zajmowały się sobą, ten nowy składa kolejne deklaracje, ale ich realizacja wcale nie jest taka prosta. Zrobimy wszystko, żeby wyrwać się z tego złego stanu, dlatego jeszcze raz zapewniamy państwa, że prowadzimy prace nad powołaniem własnej spółki, która pozwoli nam przygotować się do zmian w systemie świadczenia usług kolejowych. Od roku 2030 wszystkie usługi będą musiały być świadczone w wyniku przeprowadzonych przetargów. Chcemy być aktywnym uczestnikiem tego procesu, dlatego jesteśmy zdeterminowani, by powołać spółkę – przekonywał marszałek Marcin Jabłoński.

 

W ciągu ostatnich pięciu lat zwiększona została o 60 proc. liczba kilometrów przejechanych przez pociągi. Wcześniej pociągi pokonywały ich 3 mln, a zbliżają się do 4,5.

Zakup nowych szynobusów i włączenie ich do ruchu pozwoli poprawić jakość połączeń w regionie.

– Trasa Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Poznań jest najbardziej uczęszczaną trasą w województwie lubuskim. Codziennie przemieszcza się nią 2,5 tys. mieszkańców. Z Kostrzyna do Gorzowa uruchomiono w tym roku 17 par pociągów, a 5-6 lat temu zaczynaliśmy od 9 par. Ranga tego połączenia jest naprawdę istotna i mam nadzieję, że przy tych kłopotach, które przeżywa POLREGIO, przekazanie pojazdu usprawni jego obsługę – mówi Wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

 

Rozwój transportu wspomagają środki unijne

Dwa nowe pojazdy spalinowo-elektryczne zostały zakupione w ramach projektu zrealizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego pn. „Zakup taboru kolejowego do przewozów regionalnych”, który został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020. Ich łączna wartość wynosi 73,8 mln zł brutto, z czego 80,19% dofinansowano z UE.

Hybrydowe pociągi łączą region – także z Wielkopolską

Pierwszy z dwóch fabrycznie nowych pojazdów został skierowany we wrześniu 2024 roku do obsługi planowych kursów na trasie Gorzów Wlkp. – Zbąszynek – Zielona Góra. Korzystać z niego może nawet 229 osób jednocześnie. Szynobus posiada 84 miejsca siedzące w układach tzw. „lotniczym” oraz naprzeciwległym. Dodatkowo w członie spalinowym znajdują się dwa miejsca dla osób z niepełnosprawnością poruszających się na wózkach i dwa fotele stałe dla osób towarzyszących osobom z niepełnosprawnością.

Dodaj komentarz