Kolejny odcinek toruńskiego torowiska tramwajowego – w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska – zostanie zmodernizowany dzięki unijnemu wsparciu. Miasto pozyskało dofinansowanie na ten cel z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza.
Modernizacja toruńskich torowisk prowadzona jest od kilku lat. Dzięki temu stają się one nie tylko bezpieczniejsze i cichsze, ale – dzięki zastosowaniu na dużych obszarach technologii zielonej – ekologiczne. Ponieważ obecna perspektywa unijna na lata 2021-2027 daje szansę na pozyskanie funduszy na kolejne gruntowne remonty infrastruktury, miasto, za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji”, z niej korzysta. We wrześniu ubiegłego roku złożony został wniosek o dofinansowanie projektu „Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych”. Został on pozytywnie oceniony i uzyska dofinansowanie ze środków unijnych.
Modernizacja obejmie odcinek o długość ok. 4,3 tys. metrów toru pojedynczego łącznie z pętlą Olimpijska, z uwzględnieniem przejazdu drogowego (łuku) na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej/Ślaskiego. Powstanie także podstacja trakcyjna służąca do zasilania infrastruktury tramwajowej, instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach. Tam, gdzie będzie to możliwe, torowisko zostanie wykonane w technologii zielonej.
Przetarg na roboty budowlane ogłoszono w listopadzie ubiegłego roku, a kilka dni temu otwarto oferty. Obecnie trwa ich sprawdzanie pod względem formalnym i merytorycznym, po czym wybrany zostanie wykonawca. Równolegle trwają procedury zmierzające do podpisania umowy o dofinansowanie. Rozpoczęcie prac planowane jest wiosną.
Wartość całego projektu, wraz z zakupem dwóch pojazdów technicznych, to ok. 80,8 mln zł, a dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza wyniesie ok. 47,4 mln zł.
Warto dodać, że to samo postępowanie przetargowe obejmuje także kolejny odcinek torowiska – w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję Kościuszki 28-30 do ul. Olbrachta. Pozyskiwanie środków zewnętrznych na to zadanie jest w toku.
Warto także przypomnieć, że w poprzednich latach, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, zmodernizowano cztery odcinki torowisk: w ciągu Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, od pl. Niepodległości do ul. Reja, w ciągu ul. Bydgoskiej (od skrzyżowania z ul. Reja do skrzyżowania z ul. Chopina i w ciągu ul. Warneńczyka, Kościuszki i Gogi na odcinku od pl. Chrapka do ul. Podgórnej. Dało to łącznie, w zakresie tylko jednego projektu, prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego nowoczesnych, ekologicznych, w znacznej części zielonych torowisk. Wcześniej, podczas przebudowy układu torowo-drogowego w rejonie pl. Rapackiego, modernizację przeszły torowiska wzdłuż ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałów gen. Sikorskiego, ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drogi. W efekcie Toruń może chwalić się jednym z największych w Polsce odsetkiem zielonych torowisk w stosunku do całości torowisk w mieście.