W Warszawie odbyło się spotkanie plenarne Forum Dialogu Technicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego – komponent kolejowy. Z ponad 200 przedstawicielami branży kolejowej rozmawiali m.in. wiceminister ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. Obecni byli także przedstawiciele Polskiej Izby Kolei oraz sześciu innych stowarzyszeń, chcących współpracować przy projekcie.

Spotkanie inaugurujące Forum Dialogu Technicznego odbyło się w roku 2024 z inicjatywy Macieja Laska. Mając na względzie doświadczenie i opinie przedsiębiorców branży kolejowej, spółka CPK postanowiła zorganizować kolejne posiedzenie z ich udziałem.
Przedstawiciele spółki CPK przedstawili najnowsze oraz planowane działania z zakresu realizacji Portu i komponentu kolejowego. Omówili m.in.: kwestie legislacyjne i certyfikacyjne, prace przygotowawcze i projektowe oraz realizację prac budowlanych dla linii Kolei Dużych Prędkości. Nie zabrakło także tematu taboru.
W poniedziałkowym spotkaniu wzięli udział m.in. przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń branżowych zrzeszających firmy z branży kolejowej: Polskiej Izby Kolei, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Railway Business Forum, Polskiego, Związku Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji, Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów oraz Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.
– Zaprosiliśmy do rozmów szerokie spektrum organizacji, stowarzyszeń i producentów z branży kolejowej, tak by uzyskać możliwie jak najwięcej opinii i wniosków z doświadczeń płynących z ich codziennej działalności. Chcemy skonfrontować je z wyzwaniami i potrzebami przed jakimi stoi nie tylko CPK, ale cała branża, w kontekście budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości – powiedział Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Prace w ramach Forum Dialogu Technicznego pozwolą na szerokie zaangażowanie polskich firm z kolejowej branży budowlanej i projektowej w powstanie KDP. Wynikiem wspólnych rozmów będzie również określenie potrzeb kadrowych i kompetencji związanych z eksploatacją, utrzymaniem i diagnostyką linii dla KDP.
– Poszukujemy najlepszych rozwiązań, by uzyskać synergię między spółką CPK, a branżą, a także by współpraca układała się bez przeszkód i pozwoliła zaangażować się w proces inwestycyjny jak największej liczbie polskich firm – mówi Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za transport kolejowy.
Spółka CPK nie po raz pierwszy angażuje się w dialog z partnerami gospodarczymi, licząc, że rozmowy pomogą określić kierunki rozwoju i wskażą potrzebne innowacje związane z budową i eksploatacją linii KDP.
– CPK jest dla branży merytorycznym partnerem. Rozwijamy współpracę z uczelniami technicznymi. Mamy świadomość potrzeb i koniecznych zmian od kwestii prawnych po budowlane czy taborowe, których przeprowadzenie ułatwi powstanie Kolei Dużych Prędkości w Polsce. Takie spotkania to ogromna szansa na pogłębienie współpracy na linii inwestor – wykonawca, określenie potencjalnych trudności i wypracowanie rozwiązań – powiedział dr Filip Czernicki, prezes CPK.