Tabor Kolei Mazowieckich już wkrótce powiększy się o 20 nowych pojazdów szynowych. Dzięki unijnemu dofinansowaniu spółka zakupi 14 zeroemisyjnych pociągów, samorząd województwa mazowieckiego dokupi zaś dla KM 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych od PESA Bydgoszcz. Łącznie na inwestycje taborowe zarezerwowano 395 mln zł.
Koleje Mazowieckie od lat systematycznie inwestują w tabor szynowy. Obecnie spółka ma zakontraktowany zakup 66 pociągów – 50 pięcioczłonowych ezt oraz 16 dwuczłonowych ezt.
W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego właśnie podpisano kolejną umowę na 6 dwuczłonowych szynobusów od PESA Bydgoszcz. Pojazdy wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec.
– Ponadto w najbliższym czasie zostanie podpisana kolejna umowa na zakup 14 pociągów, które dofinansowane zostaną ze środków UE w kwocie ponad 162 mln zł – podkreśla marszałek Adam Struzik.
W ubiegłym roku z usług tego przewoźnika skorzystała rekordowa liczba 64,8 mln osób. Z myślą o ich bezpieczeństwie i komforcie spółka stale unowocześnia i wymienia swój tabor.
– Pociągi, których zakup dofinansuje UE, są nie tylko nowoczesne, ale też zeroemisyjne. 14 nowych pojazdów wyjedzie na wszystkie trasy obsługiwane przez spółkę. Wybierając Koleje Mazowieckie, stawiamy na ekologiczny transport – podkreśla wicemarszałek województwa Wiesław Raboszuk.
6 NOWOCZESNYCH SPALINOWYCH SZYNOBUSÓW
Koleje Mazowieckie wzbogacą się też o 6 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z pakietem naprawczo-pozderzeniowym od firmy PESA Bydgoszcz. Na ich zakup samorząd Mazowsza przeznaczy ponad 233 mln zł. Koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł. Bydgoska firma będzie serwisować tabor do 31 grudnia 2031 r. i przeszkoli pracowników z obsługi spalinowych zespołów trakcyjnych.
– Umowa z PESĄ wzbogaci park taborowy o 6 nowoczesnych pojazdów do obsługi niezelektryfikowanych linii. Natomiast umowa o dofinansowanie dla 14 ezt pozwoli na kolejny krok, czyli podpisanie umowy wykonawczej z producentem taboru na zakup tych pojazdów – mówi Robert Stępień, prezes zarządu, dyrektor generalny Kolei Mazowieckich.
Koleje Mazowieckie obsługują spalinowymi szynobusami ponad 630 km tras na Mazowszu i w sąsiednich regionach. Mniej więcej połowa tych tras jest niezelektryfikowana. Ze względu na charakter poszczególnych linii, a także wymogi środowiskowe najbardziej przydatny dla KM byłby tabor wodorowy czy elektryczno-akumulatorowy.
– Niestety, rozchwianie rynku, głównie poprzez ciągłe, nieuzasadnione wzrosty cen pojazdów, nieznane koszty jego eksploatacji i utrzymania, nieznane koszty paliwa i jego dystrybucji, żywotność baterii i zasięg pojazdów czy kwestie bezpieczeństwa, wpłynęły na naszą decyzję o odstąpieniu od pierwotnych zamiarów – mówi Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Ostatecznie zapadła więc decyzja o zakupie 6 dwuczłonowych szynobusów o napędzie spalinowym. Będą to pojazdy nowoczesne i spełniające aktualne normy środowiskowe.
Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.
– Pojazdy PESA 231Ma to nowoczesne, komfortowe i przyjazne środowisku pojazdy, doskonale wpisujące się zarówno w strategię rozwoju Mazowsza, jak i ekologiczne cele władz regionu. Pojazdy te potwierdziły swoją jakość i niezawodność podczas eksploatacji przez koleje czeskie. Jestem przekonany, że zapewnią wysoki standard podróżowania pasażerom z województwa mazowieckiego – wyjaśnia Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz SA.
162 MLN ZŁ Z UE NA 14 NOWOCZESNYCH FLIRTÓW
Dzięki 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 Koleje Mazowieckie kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT3. Wartość projektu to ponad 669 mln zł, na co składają się zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy czy szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów. Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich został dofinansowany również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne dofinansowanie pozyskane na ten cel przez Koleje Mazowieckie wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych ezt, z których dostawa 50 sztuk już została zakontraktowana z producentem taboru.