Odpisy z tytułu utraty wartości majątku oraz zmniejszenie przychodów spowodowane m.in. spadkiem na rynku kolejowych przewozów towarowych to główne przyczyny pogorszenia wyników Grupy Kapitałowej PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji w 2024 roku. Spółka, mimo ujemnego wyniku za zeszły rok, kontynuuje bieżącą działalność i opracowuje szczegółowe działania naprawcze, które w czerwcu zostaną zaprezentowane w planie restrukturyzacyjnym.

W 2024 roku Spółka odnotowała ujemne wyniki finansowe. Ich główną przyczyną był spadek przychodów, który był efektem niższej przewiezionej masy towarowej oraz odpisy z tytułu utraty wartości aktywów. Wyniki zeszłego roku są skutkiem wieloletnich zaniechań i braku działań, które z jednej strony doprowadziły do utraty pozycji rynkowej, a także do niedopasowania zasobów do zmieniającego się rynku przewozów, a co za tym idzie spadku marżowości działalności operacyjnej. Przez ostatnie lata zabrakło także inwestycji dla zapewnienia rozwoju Spółki w przyszłości.
– Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat Spółka utraciła około 30 procent swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych, przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów. Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku. Czynniki te powodują, że obecnie Spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną Spółkę – wyjaśnia Agnieszka Wasilewska-Semail, prezes PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.
W 2024 roku przychody ze sprzedaży Grupy PKP CARGO wyniosły 4,46 mld zł – to spadek o 18,8% rok do roku (w 2023 roku było to 5,49 mld zł). EBITDA spadła z 1,08 mld zł w roku 2023 do blisko 300 mln zł w roku ubiegłym. Wynik finansowy pogorszył się – w 2024 roku strata netto Grupy wyniosła 2,41 mld zł. Wpłynęły na to przede wszystkim odpisy z tytułu utraty wartości, które w 2024 roku łącznie wyniosły 2,10 mld zł.
– Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług. Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru, który nie odpowiada na potrzeby klientów. Dla przykładu około 75% całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30% pracy przewozowej przez nie realizowanej. Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy Spółki – mówi Michał Łotoszyński, Członek Zarządu ds. Finansowych PKP CARGO S. A. w restrukturyzacji.
Działania naprawcze – Plan Restrukturyzacji
Poprzedni Zarząd identyfikując ryzyka związane z sytuacją Spółki, podjął decyzję o złożeniu w dniu 27 czerwca 2024 roku wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego. Otrzymane w lipcu ubiegłego roku postanowienie o otwarciu postępowania restrukturyzacyjnego rozpoczęło proces zmian w PKP CARGO. Postępowanie to ma na celu poprawę sytuacji finansowej oraz płynnościowej, umożliwia też kontynuowanie działalności operacyjnej.