861 milionów złotych na bezpieczeństwo na torach i drogach. Zamiast przejazdów – wiadukty i tunele. Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły listę projektów, które otrzymają dofinansowanie w ramach ogólnopolskiego programu modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych.

W ramach I etapu ogólnopolskiego projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”, Polskie Linie Kolejowe S.A. zatwierdziły listę rankingową zadań zakwalifikowanych do realizacji. Z 51 zgłoszeń, które wpłynęły od 35 wnioskodawców, do dalszych prac wybrano 16 inwestycji. Projekt, którego łączna wartość wynosi 861 mln zł, ma na celu realne zmniejszenie liczby wypadków i usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego w całym kraju.
Priorytet: bezpieczeństwo i płynność ruchu
Celem programu jest likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych i budowa w ich miejsce bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych – wiaduktów lub tuneli. Projekt ma charakter konkursowy i skierowany jest do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg. PLK wspólnie z lokalnymi władzami realizuje zadania zwiększające bezpieczeństwo w miejscach, gdzie przecinają się drogi i linie kolejowe.
– Cieszę się, że na sieci kolejowej przybędzie nowych, bezkolizyjnych skrzyżowań. Takie rozwiązania nie tylko zapewniają maksymalne bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, ale także przyczyniają się do zmniejszenia korków w miastach – podkreśla Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Wtóruje mu wiceminister Piotr Malepszak: – Wiadukty i tunele zastąpią przejazdy, które często były miejscem groźnych zdarzeń. Dzięki współpracy z samorządami powstaną nowoczesne, bezpieczne obiekty inżynieryjne.

Wspólne finansowanie, jasne kryteria
Dofinansowanie projektu pochodzi z budżetu państwa. Środki w wysokości 861 mln zł zostały podzielone po równo na dwa etapy – po 430,5 mln zł każdy. Maksymalne dofinansowanie dla jednego zadania wynosi 60 mln zł.
Warunkami niezbędnymi do udziału w projekcie są m.in.:
-
likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego,
-
włączenie nowego obiektu w istniejący układ komunikacyjny,
-
uzyskanie akceptacji społecznej dla inwestycji.
W ramach wsparcia PLK współfinansuje:
-
budowę obiektu inżynieryjnego nad/pod torami,
-
dokumentację projektową,
-
likwidację przejazdu.

Ranking zadań i lista rezerwowa
Spośród zgłoszonych 51 zadań, po analizie formalnej, merytorycznej i wielokryterialnej (technicznej, eksploatacyjnej, ekonomicznej oraz dokumentacyjnej), do rankingowania zakwalifikowano 36 zadań. Na podstawie oceny oraz dostępnych środków, 16 inwestycji trafiło na listę podstawową, a 20 zadań – na listę rezerwową.
Lista może jeszcze ulec zmianie – np. w przypadku korekty kosztów lub braku wkładu własnego ze strony samorządów.
Dobra wiadomość dla wnioskodawców z listy rezerwowej: nie będą musieli składać dokumentów ponownie. O ile nie wycofają się z udziału, ich wnioski zostaną automatycznie rozpatrzone w II etapie projektu z zachowaniem punktacji z poprzedniej oceny.
Szczegółowy wykaz beneficjentów oraz lokalizacji planowanych skrzyżowań dostępny jest na stronie internetowej Polskich Linii Kolejowych S.A.