Spółka Stadler Polska złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej ws. przetargu na dostawę piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, ogłoszonego przez PKP Intercity. Do sprawy odniósł się właśnie narodowy przewoźnik.

PKP intercity wybrało w przetargu ofertę Alstom Polska. To ona, po analizie dokumentów, okazała się najkorzystniejsza. Potwierdziły to opublikowane przez spółkę dokumenty przetargowe.
Zgodnie z przyjętymi kryteriami cenowo-kosztowymi:
- Cena dostawy pojazdu – 45 pkt
- Cena utrzymania pojazdu – 25 pkt
- Wskaźnik efektywności kosztowej – 28 pkt
Termin dostawy pojazdów – 2 pkt (skrócenie terminu dostawy poniżej 44 miesięcy)
Zgodnie z przedstawionymi dokumentami przetargowymi, Alstom Polska zaoferował dostawę pojazdów o miesiąc wcześniej niż Stadler Polska (43 miesiące vs. 44 miesiące). Dzięki temu pierwszy z wymienionych producentów otrzymał dodatkowe dwa punkty. I to właśnie przeważyło szalę na korzyść Alstomu w finalnej klasyfikacji.
Cena pojazdu
Cena utrzymania
Wskaźnik efektywności kosztowej
Termin dostawy
Tym samym Alstom otrzymał 95,25/100 pkt, Stadler 94,91/100 pkt.
Stadler odwołuje się w KIO
W połowie września Stadler Polska złożył odwołanie do KIO. Zarzucił konkurentowi m.in. wprowadzenie zamawiającego w błąd co do „prawidłowej realizacji wcześniejszych zamówień publicznych, co miało istotny wpływ na decyzję PKP Intercity”.
Docelowo producent z Siedlec chce wykluczenia Alstom Polska z postępowania oraz powtórzenia oceny ofert.
Oświadczenie PKP Intercity
Do sprawy odniosła się spółka PKP Intercity, w przesłanym do mediów oświadczeniu.
Zgodnie z kryteriami oceny ofert w postępowaniu na dostawę składów piętrowych dla PKP Intercity, Alstom Polska zaproponował korzystniejszą propozycję – warto podkreślić, iż o przewadze Alstom nie zdecydował jedynie termin dostawy, ale także cena za utrzymanie pojazdów. Alstom Polska, zaoferował dostawę 42 pojazdów za kwotę 4,1 mld zł, a ich utrzymanie na blisko 2,8 mld zł. Oferta Stadler Polska wynosiła 4 mld zł za dostawę 42 pojazdów i 3,3 mld zł za ich utrzymanie. Wybrana oferta jest zatem tańsza o niemal 400 mln zł.
Żaden z producentów nie kwestionował w drodze odwołania samych kryteriów, a także ich wagi na żadnym etapie postępowania. Odwołanie złożone przez Stadler Polska dotyczy zaniechania przekazania Zamawiającemu przez Alstom Polska informacji o wcześniejszych kontraktach realizowanych przez spółki z grupy Alstom, w toku których naliczono kary umowne.
Jako zamawiający PKP Intercity oczekuje na wyznaczenie terminu rozprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą. Naszym celem jest możliwie najszybsze zawarcie umowy i dostawa składów piętrowych. Liczba pasażerów PKP Intercity rośnie w bardzo szybkim tempie – tylko we wrześniu z usług przewoźnika skorzystało 7,4 mln osób, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z 2024 rokiem i o 23% względem 2023 roku. Składy piętrowe mają zapewnić pasażerom nowe połączenia oraz więcej wygodnych miejsc w pociągach. Zakup nowych, wygodnych i pojemnych pociągów leży w interesie naszych pasażerów.