Ogłoszenie nowego Programu związane jest z nowym podejściem spółki PKP do jakości obsługi pasażerów na dworcach. W programie DPP uwzględnione zostały nie tylko kosztowne całościowe przebudowy dworców i budowy nowych obiektów, ale także modernizacje i prace remontowe o mniejszym zakresie, dzięki którym znacznie szybciej i sprawniej można dostosować dany dworzec do oczekiwań pasażerów i lokalnych społeczności.

W ramach Programu realizowane będą też prace na dworcach w największych miastach, modernizowane kilkanaście lat temu, które z uwagi na duży ruch podróżnych i intensywną eksploatację również wymagają remontów czy wymiany poszczególnych urządzeń i systemów. Pozwoli to utrzymać te obiekty w niepogorszonym stanie i podnosić na nich komfort obsługi. Aby lepiej zarządzać poszczególnymi zadaniami inwestycyjnymi, minimalizować zakłócenia w ich realizacji oraz odpowiednio zaplanować je w czasie nowy program został podzielony na cztery komponenty, do których przyporządkowane zostały działania planowane na dworcach. W ramach prac nad Programem weryfikowane są także możliwości odbudowy schronów na dworcach.
Komponent inwestycyjny: W tej grupie znalazły się dworce wymagające kompleksowej przebudowy i lokalizacje, w których planowana jest budowa zupełnie nowych obiektów. Są to m.in. dworce: Mielec, Grajewo, Łapy, Jelenia Góra, Ostrowiec Świętokrzyski, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Opoczno Południe, Żary, Morąg, Krotoszyn, Września, Nakło nad Notecią, Mikołów. Tego rodzaju inwestycje planowane są także na niektórych większych dworcach, np. Lublin Główny, Bytom, Poznań Główny i Warszawa Centralna (w przypadku tych dwóch dworców, zakres będzie zależny od planów PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z inwestycjami liniowymi i stacyjnymi).
Komponent efektywnościowy: Ta część programu DPP pozwoli utrzymać wysoką jakość obsługi na dworcach, z których korzysta największa liczba pasażerów. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego z 2023 r. na 30 dworcach o największej wymianie podróżnych odbywa się obsługa niemal połowy pasażerów korzystających ze wszystkich stacji w Polsce. Są to m.in. Bydgoszcz Główna, Szczecin Główny, Łódź Widzew, Grodzisk Mazowiecki, Kraków Główny oraz kilka dworców na terenie Warszawy z największą wymianą pasażerską.
Komponent remontowy: W ramach programu DPP zaplanowane zostały także prace, które w istotny sposób wpłyną na wygląd dworców i komfort pasażerów, jak np. remont elewacji, odświeżenie poczekalni, montaż elektronicznych tablic z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Takie inwestycji planowane są m.in. na dworcach Gryfice, Kłodawa, Kłobuck, Bielsko-Biała i Rybnik.
Komponent turystyczny: Nowością w planach inwestycyjnych są działania obejmujące unowocześnienie dworców mających duże znaczenie w obsłudze ruchu turystycznego, zwłaszcza w sezonach letnim i zimowym, z których korzystają również lokalni mieszkańcy. Na liście takich obiektów znalazły się m.in. dworce w południowej części Polski (Żywiec, Sucha Beskidzka, Limanowa)-, a także budynki w Augustowie, Międzyzdrojach czy Ciechocinku.