Na zelektryfikowanej trasie z Wrocławia do Zgorzelca przez Węgliniec jeździmy już od ponad miesiąca. Dzięki inwestycji pasażerowie mogą dojechać do stacji końcowej w czasie krótszym niż 100 minut.
Od 15 grudnia ze stolicy Dolnego Śląska do Zgorzelca kursuje 8 składów. Do tej pory brak elektryfikacji między Węglińcem a Zgorzelcem zmuszał przewoźnika do wymiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Tym samym wydłużał się czas przejazdu.
– Elektryfikacja odcinka Węgliniec – Zgorzelec na magistrali E30, łączącej miejscowości na terenie Dolnego Śląska, kilka regionów Polski oraz kraje Unii Europejskiej, sprawia, że podróże są krótsze i wygodniejsze oraz bardziej przyjazne dla środowiska. Inwestycja jest przykładem efektów, uzyskiwanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Na 27-kilometrowym zelektryfikowanym odcinku zamontowano 920 słupów oraz 54 bramki trakcyjne. Aby zapewnić wymagane zasilanie dla pociągów elektrycznych oraz urządzeń wykorzystywanych na linii, zmodernizowano podstację trakcyjną w Węglińcu oraz zbudowano dwie nowe w Pieńsku i Zgorzelcu.
Modernizacja odcinka wpłynęła również na większą przepustowość linii. Lepszym warunkom dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym, będą towarzyszyć także udogodnienia dla ruchu towarowego.
Elektryfikacja linii pozwala na sprawniejsze przewozy i bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych.
Wykonawcą prac była spółka PKP Energetyka. Projekt elektryfikacji odcinka Węgliniec – Zgorzelec o wartości 70 mln zł netto jest współfinansowana z instrumentu CEF – „Łącząc Europę”.