W ramach podpisanego kontraktu o wartości prawie 2,5 mld euro Alstom dostarczy do Niemiec pociągi Coradia Stream. Oprócz tego firma będzie świadczyć kompleksową obsługę techniczną przez 30 lat na terenie Niemiec.
![Fot. Alstom](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2022/05/Coradia_Stream_Train_SFBW_0-1024x576.jpg)
Kontrakt obejmuje dostawę 130 elektrycznych pociągów piętrowych Coradia Stream High Capacity (HC) dla Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) dla sieci Badenia-Wirtembergia w Niemczech. Umowa zastrzega możliwość zamówienia do 100 dodatkowych pociągów. Jest to jak dotąd największe zamówienie dla Alstom w Niemczech.
– Ten kontrakt niewątpliwie stanowi kamień milowy we współpracy między Alstom a krajem związkowym Badenia-Wirtembergia. Najnowocześniejsze pociągi, takie jak Coradia Stream High Capacity, są najlepszą odpowiedzią na pytanie, jak zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na zrównoważone i przyszłościowe rozwiązania mobilne w Niemczech – mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom Region DACH. – Jestem niezmiernie zadowolony, że nasza koncepcja dużej pojemności przemawia do SFBW i że Alstom został wybrany jako preferowany partner przyszłości mobilności w Badenii-Wirtembergii. Ta decyzja jest dowodem na to, że nasze ekologiczne i cyfrowe rozwiązania optymalnie odpowiadają dzisiejszym i przyszłym potrzebom mobilności regionalnej w Niemczech – dodaje.
Funkcjonalność pociągu
Budowa pociągu jest zgodna z wymogami SFBW i przyczynia się do nowoczesnego transportu w regionie. Czterowagonowe pociągi posiadają łącznie 380 miejsc siedzących. Składają się z dwóch piętrowych wagonów sterowniczych oraz dwóch jednopokładowych wagonów środkowych. Ich długość wynosi 106 m i mogą kursować w trakcji wielokrotnej.
Jak poinformował Volker M. Heepen, dyrektor zarządzający Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg, w projekcie pojazdu zwrócono szczególną uwagę na komfort pasażerów. Coradia Stream posiada klimatyzację, rozkładane fotele, miejsca dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, darmowe Wi-Fi, liczne opcje ładowania telefonów komórkowych i laptopów oraz innowacyjne oświetlenie, które ułatwi pasażerom czytanie nocą.
Wysoki poziom komfortu zapewniają również przedziały konferencyjne i rodzinne. W wielofunkcyjnych przedziałach znajduje się miejsce na większe bagaże, wózki dziecięce i rowery. Zadbano także o potrzeby osób z niepełnosprawnością – progi pociągu nie posiadają stopni. W ten sposób umożliwiają pasażerom wejście ze standardowego peronu. W przypadku peronów o różnych wysokościach wejście do pociągu umożliwią specjalne windy dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich.
– Te pociągi są sprinterami w transporcie lokalnym. Chcemy dzięki nim przyciągnąć wielu dodatkowych pasażerów. Alstom codziennie musi zapewniać płynną zdolność operacyjną pociągów w ramach tzw. modelu cyklu życia (model LCC). Zadbano również o to, aby pomimo bardzo mocnych pojazdów, osiągających prędkość maksymalną 200 km/h, otrzymać również pojazdy bardzo energooszczędne. Firma Alstom będzie również odpowiedzialna za zużycie energii przez cały czas obowiązywania umowy – mówi Winfried Hermann, minister transportu Badenii-Wirtembergii.