Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Andrzej Kulig, z-ca Prezydenta Krakowa: Premetrem przez centrum w 9 minut [WYWIAD]

Czy premetro zamyka dyskusję o utworzeniu w Krakowie metra?

Pod względem funkcjonalnym, z punktu widzenia mieszkańca Krakowa – użytkownika transportu zbiorowego – premetro niczym nie różni się od metra. Co najważniejsze, premetro zapewnia szybki przejazd pod Śródmieściem. Do tego jest o połowę tańsze i pozwala na lepsze dostosowanie taboru do potrzeb przewozowych. Zresztą podobne do krakowskiego rozwiązania doskonale sprawdzają się w wielu miasta zachodniej Europy, jak choćby w stolicy Belgii – Brukseli, czy też w Antwerpii, w niemieckich miastach Essen i Dortmund, czy wreszcie w drugiej co do wielkości portugalskiej metropolii Porto. Dla mnie więc, w tym momencie, dalsza dyskusja o metrze w jego tradycyjnej formule nie ma większego sensu. Oczywiście w przyszłości, za kilkadziesiąt lat, może się okazać, że jednak drążenie tuneli pod całym miastem ma sens funkcjonalny i spina się ekonomicznie. Wtedy o takim rozwiązaniu będzie można myśleć. Ale to już zadanie dla naszych dzieci i wnuków.

Dodaj komentarz