Raport z Polski Tramwaje Wywiady

Andrzej Kulig, z-ca Prezydenta Krakowa: Premetrem przez centrum w 9 minut [WYWIAD]

„Pod względem funkcjonalnym, z punktu widzenia mieszkańca Krakowa – użytkownika transportu zbiorowego – premetro niczym nie różni się od metra. […] Przejazd w 9 minut pod Śródmieściem i ścisłym centrum miasta to zmiana niemalże rewolucyjna”. O budowie premetra, zakupie dedykowanego mu taboru oraz tym, jak inwestycja zmieni życie krakowian, rozmawiamy z Andrzejem Kuligiem, Zastępcą Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej i Komunalnej.

fot. Bogusław Świerzowski/krakow.pl

Co zdecydowało, że premetro zwyciężyło nad długo wyczekiwanym metrem?

Decyzja poprzedzona była szeregiem opracowań, z których ostatnim było opublikowane niedawno „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”*. Z obszernych badań i analiz, w ramach których rozpatrywano budowę tradycyjnego metra w dwóch wariantach oraz premetra, a także po przeanalizowaniu różnych wariantów przebiegu na linii wschód-zachód oraz kierunków rozwoju Krakowa do roku 2058 – w tym demografię –  wynika, że to właśnie premetro jest optymalnym rozwiązaniem dla Krakowa ze względów społecznych, funkcjonalnych i finansowych. Krótko mówiąc: jeżeli podobny efekt pod względem czasu przejazdu i liczby pasażerów osiągniemy budując linię premerta za około połowę mniej środków niż w przypadku tradycyjnego metra, to po co przepłacać?