Tramwaje

Atak hackerski na MPK Kraków. Celem “paraliż komunikacji miejskiej”

MPK Kraków mierzy się ze skutkami ataku hackerskiego na systemy informatyczne spółki. – Atak przeprowadzony został prawdopodobnie przez międzynarodową grupę cyberprzestępców – informuje miejski przewoźnik w mediach społecznościowych. Sprawą zajmuje się policja.

Od 4 września krakowskie tramwaje wyjadą na nową linię tramwajową (fot. MPK Kraków)
MPK Kraków mierzy się ze skutkami ataku hackerskiego.

Atak hackerski na systemy informatyczne MPK Kraków, przeprowadzony we wtorkowy poranek, 3 grudnia, skutkuje m.in. problemem w zakupie biletów, funkcjonowaniu strony internetowej oraz innych systemów IT.

MPK w Krakowie skierowało zawiadomienie do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych o potencjalnej możliwości kradzieży danych osobowych pracowników MPK oraz pasażerów.

– Nie ma obecnie żadnego potwierdzenia, że do takiej kradzieży doszło. Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby – informuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. – W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć.

 

Spółka prosi wszystkich klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w ich systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecają również zastrzeżenie numeru PESEL.

Tryb i skala ataku hackerskiego wskazuje, że głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej.

– Pragniemy zapewnić, że MPK wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług – czytamy w komunikacie. – Zapewniamy, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie.

 

MPK Kraków pracuje nad przywróceniem systemu, z uwzględnieniem najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Działania te realizowane są etapowo. Spółka w tym zakresie współpracuje ze specjalistycznymi firmami, dostawcami usług informatycznych oraz jednostkami Urzędu Miasta Krakowa.

Pracownicy przewoźnika dokładają wszelkich starań, aby komunikacja miejska w Krakowie funkcjonowała sprawnie.

– Pasażerów prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość. Bardzo przepraszamy za wszelkie niedogodności w obsłudze zakupu biletów – dodaje Gancarczyk. – Przypominamy, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką.

 

W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe.

Obecnie jedyną możliwą i najszybszą formą kontaktu z MPK jest infolinia – 12 19 150. Swoje uwagi można także przekazywać na naszych portalach społecznościowych na Facebooku i portalu X.

Dodaj komentarz